Marts 2012 - Interview med Mick Bartels Vrejlev

Rejeforum vil forsøge at lave lidt interviews med brugerne
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Marts 2012 - Interview med Mick Bartels Vrejlev

Post by Jonas »

Hvornår fik du interessen for akvariehobbyen?
Jeg fik interessen som helt lille, omkring de 10-12 år hvor der på min fars arbejde stod et stort 700 liters akvarie med diverse selsskabsfisk , det første akvarie jeg fik var et 128L som stod på et gammelt bord der hvis ikke var helt i vater, hvilket betød at det blev utæt i bunden. Så røg det ud og jeg holdte en lang pause med akvarie hobbyen, indtil jeg flyttede i hus med min kæreste for omkring 12 år siden. Så blev der indkøbt et nyt 250L jüvel akvarie hvor jeg fik tanganyika cichlider i. Da vi så for ca. 10 år siden flyttet i et større hus, skulle der selvfølgelig også være et større akvarie – det blev på 530L med Malawi cichlider

Hvornår og hvordan fik du interessen for rejerne?
For ca. 2 år siden fik jeg interessen for rejer, det var nok lidt af et tilfælde... Jeg var løbet surt i det med mit 530L med cichlider og overvejede helt at droppe akvarie hobbyen. Så faldt jeg over http://www.rejesite.dk og fik læst meget om de forskellige rejer man kunne få, samt googlet en del billeder af diverse rejearter. Så jeg besluttet mig for at sælge mit 530L og indkøbte derefter 6 x 25L glasakv. Der blev sat op på det gl. 530L akvastabil bord. Så var det bare i gang med at finde de rejearter jeg kunne tænke mig. De viste sig ikke at være helt let da der ikke var så mange der havde interesse for rejer på det tidspunkt i Danmark. Så en del af mine indkøb blev gjort ved private opdrætter i Tyskland.

Du er en af medskifterne bag http://www.rejeforum.dk Hvad er dine forventninger til siden?
Mine forventninger er at internet siden kan være med til at udbrede denne stadigvæk forholdsvis lille niche i akvarie hobbyen det er at holde rejer. Et dansk forum hvor viden og erfaringer kan deles.
Det er let at komme i gang med at holde rejer og fordelen er også at det ikke kræver et særligt stort akv. Man kan nøjes med et 5L akvarie, men et 10L eller 25L er nok at foretrække da det er lettere at få vand parameter til at være stabile nu større akv. er – men et 20-25L fylder heller ikke ret meget.

Hvordan tror du rejehobbyen vil udvikle sig over i 2012?
Tror flere vil få interesse for rejer her i Danmark, flere danske akvarie butikker er allerede begyndt at få et ganske fornuftigt udvalg af forskellige rejearter i alle mulige farver og gradueringer og priserne på de lidt mere dyre rejearter er efterhånden kommet ned i et niveau hvor alle kan være med.
Hvis jeg skal spå lidt her i 2012, tror jeg vi vil opleve nye farvevarianter af neocaridina arterne. Samt en videre udvikling af de såkaldte taiwan rejer i forskellige gradueringer.

Hvor mange akvarier har du kørende med rejer?
P.t har jeg 14 akvarier kørende
reje_baenk_preview.jpg
reje_baenk_preview.jpg (22.67 KiB) Viewed 4443 times
Kan du fortælle lidt om teknikken i dine akvarier?
De fleste akvarier bliver drevet at enten et biofoam luftfilter, elefantfod luftfilter eller Eheim aquaball 130 filter. Men har også et par akvarier hvor der er bundfilter i. Der er ikke varmelegme i nogle akvarier.


Hvilke mossarter/planter foretrækker du i akvarierne?
Gubbygræs og java moss, weeping moss, samt algekugler. Riccia fluitans (i flydeform, ligger sig som et tæppe i vandkanten)

Hvad med bundlag? Hvad anvender du og har prøvet tidligere?
Anvender pt. Alm. grus til mine neocaridina arter og til mine caridina arter bruger jeg red bee soil og ebi gold soil

Hvordan forholder du dig til vandskift og vandværdier i rejeakvarierne?
Skifter vand ca. hver 3. uge, men i små mængder ca. 15-20%, i sommerperioden med koldtvand i vinterperioden med lunkent vand, da temp. ellers vil falde for meget.

Har du præferencer for specielt foder?
Har ingen specielle præferencer hvad angår foder, de får lidt blandet som f.eks. Tetra wafer mix, shirakura ebi dama, crusta gran baby fra Dennerle, brændenælder, div. Mallepiller, tetra tabimin

Hvilke forskellige rejer har du i dine akvarier?
Neocaridina
Blue Pearl, Snowball, Yellow Fire Neon, Red Cherry, Palmata, Rili
Caridina
Red bee (grade B-SSS), Black bee (grade B-SS), Nemo Bee, Blue Tiger OE (Dark, lightblue og blond), Tiger Wild Form, Snow White, Snow White Golden, F2 Taiwan Michlinge
54l_highgrade_bee.jpg
54l_highgrade_bee.jpg (331.56 KiB) Viewed 4443 times
Hvilke rejer fra din samling er du mest glad for? Kan du lave en top 3? Hvorfor?
Red Bee, Dark Blue Tiger og Snow White – det er alle nogle flotte rejer I mange forskellige farve nuancer

Har du specielle ønsker for evt. nye rejer her i 2012?
F1 Taiwan Mischlinge (min. Grade SS)

Hvor gør du typisk dine indkøb? Hos forhandlere eller private?
De fleste rejekøb jeg har gjort er via direkte import fra tyskland ved private opdrætter, dog er det også blevet til noget opkøb ved danske privat opdrætter og nu hvor der er flere danske akvariebutikker der er begyndt at føre et bredere reje sortiment her hjemme, kunne jeg godt forestille mig at købe lokalt.

Du har gang i et par projekter med Rili og Snow Ball....kan du fortælle lidt om, hvad du forventer kommer ud af dette projekt og hvad status er?
Rili hunnerne har desværre tabt deres æg her 2. gang hvor de har gået med æg, men 3. gang kan jeg se at der er en 6-8 æg tilbage ved den ene Rili hun – så jeg håber det bliver til noget denne gang. Jeg håber på ved mit projekt at der kan fremkomme nogle mere ekstreme Rili’er hvor der er en større andel hvid/mælkehvid farve, med røde striber. Status d. 18/3-2012 - Projektet er droppet og jeg har igangsat et nyt – De samme 2 Rili hunner og en håndfuld Blue Pearl hanner, så må vi se om der er mere held med det projekt.

Har du planlagt eller igangsat andre rejeprojekter for år 2012?
Det vil primært være Caridina jeg vil bruge krafter på her i 2012 og få udvidet min bestand, der være sig både ved mine Dark blue tiger og Red/Black bee’s i high grades og kunne forestille mig at jeg ville lave lidt forskellige krydsnings forsøg med Caridina slægten.
Håber også at jeg kan fremavle nogle Taiwan rejer via F1 Mischlinge.

Hvordan ser dit rejeakvarie setup ud?
Her er min reol, hvor de fleste akvarier er samlet.
reje_reol.jpg
reje_reol.jpg (260.54 KiB) Viewed 4443 times

Her er mit 85L
85L_rejeakvarie.jpg
85L_rejeakvarie.jpg (386.12 KiB) Viewed 4443 times



Closeup af et par 54L der står i reolen
54l_rejeakvarie.jpg
54l_rejeakvarie.jpg (261.68 KiB) Viewed 4443 times



Post Reply