Oktober 2011 - Interview med Lars Kjær

Rejeforum vil forsøge at lave lidt interviews med brugerne
Post Reply
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Oktober 2011 - Interview med Lars Kjær

Post by Jonas »

Hver måned vil vi forsøge at frembringe et lille interview med en udvalgt bruger af siden.
Det første interview er med en af stifterne bag http://www.rejeforum.dk, nemlig Lars Kjær, der har været stor rejeentusiast siden 2007.

Hvor mange akvarier har du kørende med rejer?
Jeg har lige pt. 12 akvarier med rejer
9 x 54 liter
3 x 20 liter
Og så kommer der 2 akvarier mere på 60 liter til November
Smiley-9.jpg
Smiley-9.jpg (80.34 KiB) Viewed 4353 times
Hvilke rejer har du i dine akvarier?
Red og Black Bee:
Red Bee S-SSS
Black Bee S-SSS
Red Bee Smiley SSS
Snowwhite (Yellow, Orange, Pink, White)

Tiger:
Red Tiger
Deep Blue Tiger
Blue Berry Tiger

Taiwan rejer:
King Kong
Red Wine
Panda
Red ruby

Sulawesi:
Caridina Dennerli (kardinal)
Caridina Caerulea
Caridina sp. white orchide


Er der en bestemt favorit? Hvorfor?
Min favorit er Sulawesi rejerne. Specielt Dennerli (Kardinal) som nok er en af de smukkeste rejer indenfor hobbyen. Jeg har også en svaghed for Red Ruby. Specielt varianterne med Shadow-effekt. De er meget specielle.
Dennerli-5.jpg
Dennerli-5.jpg (50.39 KiB) Viewed 4353 times
Kan du fortælle lidt om teknikken i dine akvarier?
Teknikken i mine akvarier er hurtigt overstået. Jeg har biofoam filtre i alle mine akvarier, som bliver drevet af èn stor pumpe der yder 2800 liter luft i timen.
Da jeg snart skal i gang med en til en større omrokering af mine akvarier, for at skifte bundlag, vil jeg tillige begynde at installere bundfiltre i alle akvarierne.


Bundlag – har du et favorit bundlag eller er der flere?
Jeg har anvendt Akadama i alle mine akvarier igennem flere år. Et bundlag jeg klart vil anbefale. Man skal dog passe lidt på i den første tid med Akadama, da vandværdierne kan svinge ret kraftigt.
Bundlaget bliver dog skiftet i alle mine akvarier til Ebi gold Shrimp soil. Det er nu ved at være på tide jeg prøver noget nyt.


Det nævnes ofte at vandværdierne spiller en stor rolle for rejerne. Hvad er dine erfaringer dermed?
Vandværdierne spiller i høj grad en stor rolle når det kommer til rejerne. Der er selvfølgelig flere arter hvor det betyder mindre, som hos f.eks Neocaridina (Red fire, Sakura, Rili, Yellow fire osv)
Red og black bee skiller sig ud hvad det angår. De stiller et noget højere krav til værdierne. I hvert fald hvis man skal have succes med sine yngleprojekter.
Sulawesi rejerne er igen en helt anden historie. De kræver et rigtig godt modnet akvarie med meget stabile vandværdier og temp.
Red-Ruby-51.jpg
Red-Ruby-51.jpg (37.67 KiB) Viewed 4353 times
Vandskift i akvarierne? Hvor tit og hvor meget skifter du ad gangen?
I strid mod alle skrevne regler og guides, så skifter jeg ikke vand hos mine rejer. Jeg tilsætter vand. Da alle mine akvarier er åbne, sker der selvfølgelig en større vandfordampning og det erstatter jeg løbende.
Det har for mig været med stor succes at gøre det på denne måde. Jeg har dog også fået stillet nogle uforstående spørgsmål flere gange pga. min metode, men jeg fortsætter ufortrødent med at gøre det på den måde.


Har du planlagte projekter for vinteren 2011/12?
Ja, det har jeg faktisk. Jeg skal i gang med et Tiger-projekt. Mere vil jeg ikke afsløre på nuværende tidspunkt.
Blue-berry-tiger-3.jpg
Blue-berry-tiger-3.jpg (91.81 KiB) Viewed 4353 times
Hvilke rejearter tror du, at der internationalt vil være meget fokus på i denne vintersæson?
Jeg tror Rili´en vil få en større fanskare, og vi vil helt sikkert også se flere farvevarianter. Tillige tror jeg også at vi kommer til at se mere til Tiger/Bee krydsningerne. Der er ved at opstå flere interessante stammer rundt omkring. Specielt i Tyskland er der godt gang i dem.


Kan du give 3 gode råd til begynderen, der for første gang skifter bekendtskab med rejer?
Ohhh.. der er rigtig mange råd jeg kan give, men kort og godt, Tålmodighed, tålmodighed og hold nallerne op af akvarierne… ;)



Post Reply