Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

Hvorfor ikke vælge dioder der ikke er sat sammen i triplets, for jeg antager det også betyder de fejler som triplets? Hvorfor vælge dioder der har filter på, vil det ikke give problemer med lyset?
http://ledil.fi/sites/default/files/Doc ... icle_1.pdf

Gammelt indlæg, men har ikke holdt mig opdateret, så derfor spørgsmålene.



User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by simming »

Nej til det første og gratis til det andet


Hold en god tone det er musik i ørene :D

User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by caso »

Jeg har også forsøgt mig med diverse strips, men er aldrig blevet helt tilfreds. I øjeblikket hælder jeg til SMD som disse typer:
http://www.ebay.com/itm/LED-SMD-Chip-Bu ... PqUA70c7Nw

Jeg bruger cool White, hvilket normalt svarer til ca. 6500 K. Det giver, hvad jeg synes er, et naturligt udseende lys og planterne vokser fint. I mit 200 l akvarium i stuen har jeg lige skiftet fra 2x10w til 2x20w for at få lidt mere lys i baljen, men så er der også en rigtig fin belysning.

De udvikler en del varme, så de skal monteres på et varmetransporterende materiale for ikke at forkorte levetiden. Jeg plejer bare at lime dem på med hurtigtørrende lim fra Rema 1000.


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

Hej Carsten,

0,25W/ltr er vel lige på grænsen for nogle af de mere avancerede planter, men for de fleste planter er det rigeligt. Hvad med alger har du set nogen ændring efter du skiftede?

Hvad bruger du til at lede varmen væk fra dioderne? Aluminium med riller skåret ned i matrialet? Jeg står selv og skal have opgraderet lyset i mit 46 ltr Edge akvarie, da de 5W der er i det, ikke er bare tæt på at være nok til de planter jeg skal have i det til mit næste aquascape (Hemianthus callitrichoides, Eleocharis parvula og Taxiphyllum 'Flame'). Problemet er at jeg nok binder mig selv lidt, da jeg helst ikke have lys uden for toppen da jeg godt kan lide det at kunne kigge ned på fisk og rejer fra oven.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by caso »

Nu var det i går jeg skiftede så der er ingen mærkbar ændring endnu. Der går 30 amano rejer og en håndfuld nerite snegle deri, så jeg tvivler også på at jeg lommer til at se nogen alger af betydning.

I det akvarium har jeg limet dem fast på den gamle reflektor. Det har været varmeafledning nok til dem på 10 w. Jeg tror også at det er nok til 20 w. Det er de gamle 10w der stadig sidder i armaturet ved siden af de nye 20 w.
IMG_0582.JPG
IMG_0582.JPG (1.41 MiB) Viewed 9590 times
IMG_0581.JPG
IMG_0581.JPG (1.96 MiB) Viewed 9590 times
Det er ikke de krævende planter der er i akvariet, men væksten er også kun sket med de 2 x 10w.
IMG_0583.JPG
IMG_0583.JPG (2.5 MiB) Viewed 9590 times


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

Jeg ville ønske at der var nogen der lavede noget ligende dette bare i en ferskvands version: https://saltwater-conversion.com/products/marine-pac-3.

Omend det nok er lidt overdrevet til ferskvand, skulle det være godt til marin.



Post Reply