et lille nano projekt :)

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

nu har det heldigvis stået med vand i 14dage så om akvariet så er ikke så bekymret om glasset er for tyndt :)ellers får dem der bor under mig et ordentligt vandland i deres lejlighed :D

beegreen det tror jeg slet ikke jeg tør,men vis det endag bliver til saltvand så skal der 100procent en sump på,men det skader ikke at forhøre sig lidt omkring hvad sådan noget skulle koste :)

cool cpg takker for links :)

nu ved jeg selvfølgelig ikke hvordan en sump til ferskvand virker,men er det bare et 54liters med opdelte rum i til de forskellige bakteriesand og kugler og hvad skal der ellers i et par powerheads og noget lys.er det rigtigt forstået.


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Jeg tror der er lige så mange måder at indrette en sump på som der er akvarister.

Men der er nok ikke den vildt store forskel på en sump til saltvand og så ferskvand, bortset fra at man ikke har ret meget teknik i ferskvand.

Er ikke helt med på hvorfor du vil have powerheads dernede?
Vandet flyder jo fra indløbs punktet over til retur pumpen.
I saltvand, er der nogle som opdeler sumpen, og sætter store filterplader ned for at tage svæv fra vandet.
Det er nok overflødigt i en sump til et reje akvarie, men de filterplader, er jo også et biologisk filter. Der sætter sig myriader af bakterier som nedbryder affaldsstofferne. Men de kan også være rene bakterie bomber. Så de skal rengøres fra tid til anden.
Der er ingen grund til at have lys på sumpen, med mindre du vil have nogle planter dernede.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

ok så holder jeg mig til min plan,men en dag jeg skal have saltvand ville det være oplagt at havde en sump instaleret og har godt set de har monster meget teknik i sumpne.

powerheads i sump jeg troede der skulle være et eller andet der laver noget flow dernede men når det er sagt så har jeg nul forstand på det :D


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Der er jo et flow dernede. Alt efter hvilken størrelse returpumpe du sætter på.
Og denitrificationen sker bedst ved lav gennemstrømnings hastighed.

Fandt du ud af om du skal bruge nogle fittings? Og i hvilken størrelse?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

ok men der er en masser jeg skal lære inden jeg tilføre en sump på det akvarie :)

fittings sådan nogle her i 16mm http://www.lavprispvc.dk/index.php/product/64-bojning jeg tænker på 3 af de bøjninger som jeg har linket til også en stump pvc-rør imellem dem så burde jeg få det til at passe sammen :)


mvh

Deniz

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: et lille nano projekt :)

Post by cpg »

Lige den type fittings har jeg ikke.
Men 16mm rør har jeg, så det behøver du ikke bestille



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: et lille nano projekt :)

Post by monjak2444 »

jeg tror faktisk jeg har en stump liggende i 16mm men mange tak for tilbudet cpg :)men vis stumpen ikke er lang nok skal jeg nok sige til :)


mvh

Deniz

Post Reply