Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Holst01 »

Hej allesammen.

Jeg har endelig fået lavet min lyskasse til mit Fluval edge så jeg forhåbentligvis kan komme igang med lidt Iwagumi Aquascape.
Lyset er LED Strip som jeg har købt på Ebay for en slik.
Planen er at have et bunddække af HC også lidt Hairgrass op af bagruden.

Akvarie med Standard belysning.
Standard belysning
Standard belysning
IMG_2529.JPG (1.34 MiB) Viewed 10904 times
Lyskasse
IMG_2533.JPG
IMG_2533.JPG (1.35 MiB) Viewed 10904 times
IMG_2534.JPG
IMG_2534.JPG (1.35 MiB) Viewed 10904 times
Med lys
IMG_2537.JPG
IMG_2537.JPG (1.46 MiB) Viewed 10904 times
Resultatet
IMG_2532.JPG
IMG_2532.JPG (1.74 MiB) Viewed 10904 times
Jeg kan desværre ikke sige jeg er tilfreds med resultatet.
LED Skulle være kold hvid (Ja tak, lidt for kold), og er desværre ikke så kraftige som jeg havde håbet.
LED er af typen 5630 som jeg har læst mig til er kraftigere pr. LED end 5050. Så det skulle være i orden. Meeen havde dog forventet mig lidt mere af dem.

Forhåbentlig falder jeg over en LED Strip som sparker røv og til en rimelig penge. Og knap så kold / blå i det.

:)
Last edited by Holst01 on 08 Dec 2016, 12:50, edited 2 times in total.



User avatar
Bjarne
Rejeexpert
Rejeexpert
Posts: 166
Joined: 26 Dec 2013, 02:01
Lokation.: Slagelse

Re: Fluval EDGE LED lyskasse

Post by Bjarne »

Jeg bruger led lys fra http://www.krybdyrsiden.dk/ de fås i forskellige kelvin , de er fine i 54 l starter akvarier , om de dur i dit høje akvarie ?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by monjak2444 »

ellers fint lavet bare ærvligt du ikke er tilfreds med lyset.


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

Har læst en del på diverse akvarie fora om folks eksperimenter med selv at lave LED til deres akvarier, samt set min broders eksperimenter med DIY marin LED.
Beklageligvis ser det ud til at man får hvad man betaler for, forstået på den måde at kvalitets LEDs koster og hvis der er brugt de rigtige LEDs i et billigt produkt, er det ofte sådan at monteringen af dem ikke har gennemgået en pålidelig kvalitetskontrol. Man kan være heldig men oftest er det ikke det værd.

Det er en fin løsning du har lavet, så det er da ekstra ærgeligt at blive slået af LEDs der mest af alt ligner marin LEDs.



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Holst01 »

Aquahorti wrote:Har læst en del på diverse akvarie fora om folks eksperimenter med selv at lave LED til deres akvarier, samt set min broders eksperimenter med DIY marin LED.
Beklageligvis ser det ud til at man får hvad man betaler for, forstået på den måde at kvalitets LEDs koster og hvis der er brugt de rigtige LEDs i et billigt produkt, er det ofte sådan at monteringen af dem ikke har gennemgået en pålidelig kvalitetskontrol. Man kan være heldig men oftest er det ikke det værd.

Det er en fin løsning du har lavet, så det er da ekstra ærgeligt at blive slået af LEDs der mest af alt ligner marin LEDs.
Hej Aquahorti.

Ja, jeg må nok også sande at det var naivt at tro jeg fik hvad jeg havde i tankerne når man handler billig billig på ebay :P
Har du nogle referencer til evt. bedre LED strip ?
Nu har du jo lige haft held med HC i dit scape. Hvad tænker du i forhold til mit lys og HC ?
Jeg har ca 2 Meter LED bånd, 102 stk. 5630 LED's. Og hvis man skal tro på producentens data, hvilket jeg ikke tager så seriøst, så er det ca. 50Lumen pr. LED. Altså 5100 Lumen (+ den Fluval standard lampe). Men lad os så sige halvdelen :P Altså ca. 2500 Lumen (+ den Fluval standard lampe) i et 46 Liters akvarie. Så havner vi på ca. 55++ Lumen pr. Liter. Og det ligger i det høje område i forhold til Tropica's skema som er følgende:
Meget lav =< 12-15
Lavt 15-30
Middel 30-50
Stort 50-80
Meget stort => 80.

Syntes dog ikke det ser sandsynligt ud at jeg er deroppe med de LED. Også kan man jo diskutere farven. Er dog ved at vænne mig til farven er lidt marine agtig, men så længe vandet er klart og uden svæv, så ser det faktisk godt ud. Især Neon fiskene tager sig godt ud.
Rejerne passer deres æg og der kommer også unger reje babyer, selv til morgen var der endnu en hun med æg.

Hvad syntes folk ellers om løsningen der er lavet ?
Lyskassen er lavet af noget fibercement bordplade som er limet sammen med special lim, slebet og pudset. Derefter har jeg lagt en hvid dørliste for ikke at beskadige akvarietoppen og for at kunne ignorere evt. skævheder i fibercement.
Så ser der selvfølgelig klistret LED strips på og jeg har limet stikkene på pladen for at de ikke tynger og trækker LED strip med sig af.

<:



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by MortenDAD »

Hvis ikke du bliver mere tilfreds med farven kan du jo prøve at lege lidt med vandets farve, tilsæt lidt elle-kogle, evt elle-kogle udkog, det er lidt lettere at dosere; så på den anden side - gulligt vand med blåligt lys - kommer det måske til at ligne begyndende alge suppe?

Det tror jeg nu ikke; men det kunne da være værd at eksperimentere med - det er surt at have bygget en ganske køn og elegant løsning og så kassere den.
Hvad har du gjort for at fugt sikre? Jeg har ikke selv leget med LED-strips; men har set flere steder at andre har indkapslet dem i silicone for at sikre mod fugt - det vil måske også have en effekt på farven?

Alt som alt en fin lys-kasse - kan kun opfordre til at lave en how-to manual - der er sikkert mange andre der har tanker om at lave noget lignende.

Jeg har et åbent 60 ltr der skal laves om til sortvandsakvarie med høj temperatur - så en modsvarende lyskasse, dog med en del mindre lys er en nødvendighed, hvis ikke jeg skal efterfylde med vand hver eneste dag og have et 300 w til at koge det op.

Tillykke med kassen - held og lykke med farven



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Holst01 »

MortenDAD wrote:Hvis ikke du bliver mere tilfreds med farven kan du jo prøve at lege lidt med vandets farve, tilsæt lidt elle-kogle, evt elle-kogle udkog, det er lidt lettere at dosere; så på den anden side - gulligt vand med blåligt lys - kommer det måske til at ligne begyndende alge suppe?

Det tror jeg nu ikke; men det kunne da være værd at eksperimentere med - det er surt at have bygget en ganske køn og elegant løsning og så kassere den.
Hvad har du gjort for at fugt sikre? Jeg har ikke selv leget med LED-strips; men har set flere steder at andre har indkapslet dem i silicone for at sikre mod fugt - det vil måske også have en effekt på farven?

Alt som alt en fin lys-kasse - kan kun opfordre til at lave en how-to manual - der er sikkert mange andre der har tanker om at lave noget lignende.

Jeg har et åbent 60 ltr der skal laves om til sortvandsakvarie med høj temperatur - så en modsvarende lyskasse, dog med en del mindre lys er en nødvendighed, hvis ikke jeg skal efterfylde med vand hver eneste dag og have et 300 w til at koge det op.

Tillykke med kassen - held og lykke med farven
Hej MortenDAD.

Jeg tror ikke jeg vil forsøge at eksperimentere med at gøre vandet mere mørkt eller noget i den dur, måske skifte lidt at strippen ud med varm hvid eller hvid.

Angående fugt sikring, så ser jeg det ikke som et issue da akvariet er lukket der hvor lyskassen er, så medmindre jeg selv hælder vand ned til dem, så er fugtigheden ikke væsentlig. Jeg har dog alligevel valgt IP65, så det er kun ved stikkene at der kan være noget.

Og tak, syntes også selv det er et lækkert resultat hvad selve kassen angår. ;)



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Lotte13 »

Hej Holst
Spændende projekt du har gang i :) Jeg har også et fluval edge 46 l og har også haft problemer med det dårlige lys akvariet er født med. Jeg har løst det ved at købe Dennerle aquascaper led (15Watt mener jeg) og lagt det ovenpå glasset. Lampen er skubbet helt ind til lampekassen og sat fast med 2 sugekopper. Jeg har haft det et årstid og er glad for det. Ulempen er prisen. Mener jeg gav 800kr for den :( men synes den løser problemet og stadig er pæn og stilren. Jeg var lidt bange for at den blev for varm og dermed kunne springe glasset, men den bliver ikke så varm. Her er lidt billeder. Dog er ledningen der er lagt i en ledningsskinne først lavet senere og derfor kan man stadig se ledningen på billedet af hele akvariet. Det kan man ikke mere :)
Attachments
image.jpeg
image.jpeg (999.3 KiB) Viewed 10843 times
image.jpeg
image.jpeg (957.43 KiB) Viewed 10843 times
image.jpeg
image.jpeg (769.3 KiB) Viewed 10843 times
image.jpeg
image.jpeg (1.55 MiB) Viewed 10843 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

Jeg kan desværre ikke komme med anbefalinger til DYI projekter, jeg er udstyret med 20 storetæer... :( så jeg har ikke personlig erfaring med LEDs til ferskvands DYI, og min brors er som sagt marin. Men hvis du kigger på hjemmesidder for f.eks. Dennerle eller Hagen, har de så vidt jeg husker LED strips.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Fluval EDGE- DIY LED lyskasse

Post by Aquahorti »

MHT lys intensiteten, så skulle den være OK, men jeg har ca 120 lumen/ltr så noget højere end det du har. Nu er det ikke kun Lumen der tæller, men også den spektrale intensitet, for det nytter ikke meget hvos hele intensitetn ligger i et interval som planterne ikke rigtig får noget ud af.



Post Reply