Ny akvariereol

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

ser godt ud - hvad er der for nogle LED lister, som I anvender?



User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Jonas wrote:ser godt ud - hvad er der for nogle LED lister, som I anvender?
Det er Porsa varm hvid strips. De er på 0,8W hver. Vi har i første omgang 2 lister over hvert akvarie, men har besluttet os for at der skal 2 mere over hver. Det giver altså et noget federe lys :)

De er langt fra på højde med lystofrør hvad angår lysmængde, så man skal vælge de nemme planter. Men det ser altså godt ud, og forbruget er meget lavt. Kun 0,8W pr. strips. Dvs. 3,2W/akvarie mod sædvanligvis 15/30W. En besparelse på 34KWh årligt pr akvarie i forhold til 1stk. 15W rør.


Fiskerne
Kenn

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

Lyder som en fornuftig ide - også rent økonomisk :-)



User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Lars wrote:Det ser egentlig ret godt ud, men er det meningen af der ikke skal være flere planter i akvarierne? :)
Jeg har lagt lidt mos-net ned i rejeakvarierne nu, og det er meningen at jeg vil have lidt mere pogestemon, men det må komme næste gang jeg er i nærheden af en forhandler der ligger inde med disse. Men jeg er ikke meget til at pløje det til med alt for meget gren-daller-værk, så jeg ikke kan få øje på rejerne ;)


Fiskerne
Kenn

User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Så er det tid til en lille update af vores gør det selv projekt. Den seneste tid har vi været forstyrret af sygehusbesøg, hundeslagsmål og en masse andet skidt ;) Så det hele har stået lidt stille for en tid.

Vi hentede det sidste porsa i tirsdags, og har fået samlet det. Jeg besluttede at lyset skulle op og hænge på en tynd aluliste (3x15mm), istedet for den træliste jeg ellers havde indkøbt til formålet. Alu-listen er monteret med popnitter, og det er blevet rigtigt godt.

Lyset er som tidligere nævnt porsas led skinner, og det er altså markant bedre med en ekstra række ude fortil i akvariet, så det er jeg ved at gøre klar til med en alu-vinkel-liste, som skal hindre at lyset skinner alt for voldsomt ud fra reolen. Vi har monteret noget alu-tape, for at reflektere lyset ind mod akvarierne. Vi har dog ikke hentet de 12 skinner der kommer til at mangle, og nu er der lige en stor dyrlæge-regning der skal klares først ;)

Vi sætter formentlig de manglende alu-lister og de 2 sidste akvarier op i reolen i løbet af weekenden. Næste projekt er iøvrigt allerede på tegnebrættet.... Noget billigt brugt, knapt så pænt porsa til to små reoler med plads til hver 4stk. 25L, som kan stå i en lille mellemgang hvor det ikke gør noget at det er lidt skrammet :D

Sådan ser reolen ud nu.
Reolen som den står d. 29/3
Reolen som den står d. 29/3
IMAG0353.jpg (71.5 KiB) Viewed 11186 times
Et billede af Porsa LED strips
LED strips
LED strips
IMAG0354.jpg (74.87 KiB) Viewed 11186 times
Og et der viser den alu-skærmen med alu-tape. Når vi engang ender op med at købe skinner og låger til reolen, så slipper vi for at se skinnen udefra. :)
Alu-skærm
Alu-skærm
IMAG0355.jpg (75.61 KiB) Viewed 11186 times


Fiskerne
Kenn

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

Fiskerne wrote:Så er det tid til en lille update af vores gør det selv projekt. Den seneste tid har vi været forstyrret af sygehusbesøg, hundeslagsmål og en masse andet skidt ;) Så det hele har stået lidt stille for en tid.
Der lyder da ikke så rart....øhh...hundeslagsmål... :?
Nu var der vel ikke Jer med Balder ;)

Plads til 4 x 25L mere....ja ja, det begynder at tage form :D



User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Jonas wrote:Der lyder da ikke så rart....øhh...hundeslagsmål... :?
Nu var der vel ikke Jer med Balder ;)

Plads til 4 x 25L mere....ja ja, det begynder at tage form :D
Vi har måttet sende vores ene Grand Danois tilbage til den opdrætter vi har hende fra. Vi havde 5 Grand Danois, nu 4.. To af dem kunne ikke helt blive enige om rangordenen, det endte op med et slagsmål mellem dem sidste torsdag, så vi måtte til dyrlæge i den dyre tid :( Den ene havde en flænge i det ene øre som er syet sammen, og ret kraftige bidskader i ledene på alle 4 ben, en ordentlig ridse på ca. 15cm omme i nakken, hvor der heldigvis ikke er hul, men pelsen mangler, og jeg tror der sammenlagt har været over 30 huller fordelt på hele hunden. Den anden havde et hul i det ene øre, et i hovedbunden, og højre forben var ret medtaget, så den blev klipset sammen med 12 klips. Derudover var der småhuller rundt omkring på den. Sådan er det når der er for mange kællinger samlet :D

Herunder lige et billede af hundene. 4 tæver, og en lille dreng (yderst til højre). Og ja, jeg ved godt der mangler vand i baljen ;)
Vores 5 Grand Danois
Vores 5 Grand Danois
vores hunde.jpg (148.75 KiB) Viewed 11178 times


Og for ikke at være helt off topic, så er det iøvrigt lige aftalt med fruen at vi bytter lidt rundt på akvarierne, således at jeg får 2x37L. mere istedet for 1x74. Det passer lidt bedre ind i mine planer. De 4x25L. må vente til der er kommet lidt styr på nogle ting i hjemmet :)


Fiskerne
Kenn

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

Shit da nogle store hunde :shock: :shock: :shock:
He he...nu er jeg ikke den store hundeelsker og sådanne store glubske banditter gør da ikke sagen bedre ;)
Det lyder ikke som en rar episode med hundene i det slagsmål - sikke nogle skader :(

Hvad er der for fisk i baljen i baggrunden?



User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Jonas wrote:Shit da nogle store hunde :shock: :shock: :shock:
He he...nu er jeg ikke den store hundeelsker og sådanne store glubske banditter gør da ikke sagen bedre ;)
Det lyder ikke som en rar episode med hundene i det slagsmål - sikke nogle skader :(

Hvad er der for fisk i baljen i baggrunden?
Det er normalt en meget rolig hund, og jeg vil bestemt også anbefale den som familiehund. Men når der er flere tæver sammen, skal der altså være styr på rangordenen. Efter den plettede er rejst, er her roligt som aldrig før.

I baljen i baggrunden er et par Kribensis, et par blå gurami, en trio perlegurami, 10 rødnæser, 2 små ancistrus maller, en enlig koral platy og en enlig lyrehalemolly. Der er selvfølgelig også lidt rejer i :D 5 Amano, og jeg vil gætte på 200+ RCS. Ved godt at det er rigtig mange fisk i et 128L. Men planterne gror fint uden tilsætning af co2 eller gødning, Kribensis har nærmest konstant været i yngledragt i 3-4 mdr. og der er ro på samtlige guramier. De blå kan ellers godt være nogle sataner. Der er rigelig filterkapacitet til belastningen i akvariet, 1 eheim 2222 spandpumpe, samt en eheim biopower 160. Det kører rigtigt godt.


Fiskerne
Kenn

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

Kribensis har jeg også haft rigtig mange gange. Det er virkelig fedt at se, når hunnen danser for hannen. Sikke farver de kan få. Napper guramierne ikke kribensisungerne - hannen kan vil ikke holde dem alle borte?



Post Reply