Ny akvariereol

Vis eller få hjælp til dine "gør det selv" projekter.
User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Fruen og jeg har været heldig at købe nogle brugte akvarier, og de er næsten som nye. 5 stk. Aquabase 74L, inkl. HMF ppi20 måtte og hj.lavede luftrør. De passer med længden på 60 cm til at der kan stå 2 ved siden af hinanden i multireolen fra Harald-nyborg, og der mangler således 1 akvarie. Jeg har kontaktet Aquabase for at høre pris på 2 i halv bredde. Dem kunne jeg få lavet for 329,-/stk :o Det syntes jeg godt nok er en fair pris, så de er nu bestilt, og jeg afventer en pris på opdeling af 2 af de andre akvarier. Men mon ikke det bliver så billigt at jeg ikke gider stå og fedte med det selv :D

Reolen skal stå i stuen, og for at minimere risikoen for at ødelægge tæppe og gulv, samt for at fordele trykket, har jeg købt en MDF plade, hvor jeg har limet vådrums-vinyl ovenpå og på siderne. Den ser således ud, og passer meget godt med at der kan stå en spand når der skal laves vandskifte mv.
Gulvplade under reol
Gulvplade under reol
IMAG0283.jpg (96.75 KiB) Viewed 12652 times
Mht. reolen, så syntes jeg den buer lidt på hylderne, endda uden belastning. Kan det passe at vangerne er konstrueret således at de buer en smule?

Billeder af reolen: Som i kan se kommer akvarierne til at bue en anelse ind mod hinanden i toppen.
4 akvarier
4 akvarier
IMAG0280.jpg (86.19 KiB) Viewed 12652 times
De 2 øverste
De 2 øverste
IMAG0281.jpg (96.74 KiB) Viewed 12652 times
De 2 midterste
De 2 midterste
IMAG0282.jpg (93.49 KiB) Viewed 12652 times
Jeg har købt noget klar plastdug til at lægge på hylderne ud over kanten, for at undgå fugtskader på hylderne. Jeg ved godt hvordan sådan en Melaminplade kan komme til at se ud. Jeg påtænker også at lægge 10mm flamingoplader under hvert af akvarierne.

Har i andre boltet reolen ind i væg eller står den frit?

Nu ved jeg at der er andre herinde der bruger pågældende reol, så jeg håber på input fra jer. :)


Fiskerne
Kenn

User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Nåhh ja. Så i min iver på at skulle gøre det så godt som muligt, har jeg indkøbt noget Red Bee Sand og bundfiltre til 2 halve akvarier. Bagefter kommer jeg så til at tænke på at rejerne har været rigtigt glade for den store HMF måtte jeg har lavet i mit "gamle" rejeakvarie. Så nu påtænker jeg at sætte et af disse indvendige skumfiltre i. Det er ret vigtigt for mig at lydniveauet bliver holdt langt nede, og jeg hørte et der ligner det jeg linker til hos Buller42 herfra, og syntes ikke der var meget lyd fra det.

Er det en mulig løsning at slukke for luften på skumfiltrene om natten? Eller danner de giftstoffer som man kender det fra spandpumper mv.? (Vi sover i rummet op til stuen, og der er ikke dør imellem).


Fiskerne
Kenn

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Ny akvariereol

Post by Jonas »

Fiskerne wrote:
Mht. reolen, så syntes jeg den buer lidt på hylderne, endda uden belastning. Kan det passe at vangerne er konstrueret således at de buer en smule?

Jeg har købt noget klar plastdug til at lægge på hylderne ud over kanten, for at undgå fugtskader på hylderne. Jeg ved godt hvordan sådan en Melaminplade kan komme til at se ud. Jeg påtænker også at lægge 10mm flamingoplader under hvert af akvarierne.

Har i andre boltet reolen ind i væg eller står den frit?
Hej Kenn,
Jeg kan ikke genkende det med, at hylderne buer uden belastning - ej heller med.
Jeg har lagt en billig voksdug under akvarierne, så evt. vandspil ikke går ned i hylderne.
Multi-reolen her er ikke boltret fast, men står bare i det fri så tæt på en væg som muligt.

En ting er jeg dog utilfreds med...det kostede lidt sved, irritation og en masse "uheldige" ord at få den samlet i sin tid, men kan hænge sammen med mine håndværksmæssige evner 8-)



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Ny akvariereol

Post by Henrik_Hundslev »

Det har kostet mig 2 akvarier at have dem stående på de orginale hylder der følger med sådan en multireol. De revnede i bunden fordi som du siger så buer det hele lidt. Jeg er gået over til at bruge "køkken bordplade" ( dem med laminat overflade ) som hylder. Det kan godt være det er "over kill" men heller være sikker. 3 meter plade fås til 250-300 kr og det er lige nok til 3 hylder. Der er også nogle der bruger nogle multiplader. De skulle være billigere men dem har jeg ingen erfaring med .........


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Henrik_Hundslev wrote:Det har kostet mig 2 akvarier at have dem stående på de orginale hylder der følger med sådan en multireol. De revnede i bunden fordi som du siger så buer det hele lidt. Jeg er gået over til at bruge "køkken bordplade" ( dem med laminat overflade ) som hylder. Det kan godt være det er "over kill" men heller være sikker. 3 meter plade fås til 250-300 kr og det er lige nok til 3 hylder. Der er også nogle der bruger nogle multiplader. De skulle være billigere men dem har jeg ingen erfaring med .........
Det kan så ikke være helt den samme reol vi snakker om, for her er hylderne 123cm. Så hvis jeg skal lave 3 hylder af en 3 meter længde er der en af dem der bliver for kort :lol:

Pladerne der som standard følger med til denne her er vel i omegnen af 15mm, siger mit forkromede øjemål :D Men sådan en spån/melaminplade på 15mm. kan sagtens bue som det der ligger under. Jeg havde bare håbet at man kunne undgå at købe nye hylder, det burde ikke være nødvendigt med en reol til 600,- Så kunne jeg da lige så godt tage skridtet fuldt ud og lave porsa.


Fiskerne
Kenn

User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Jonas wrote:Hej Kenn,
Jeg kan ikke genkende det med, at hylderne buer uden belastning - ej heller med.
Jeg har lagt en billig voksdug under akvarierne, så evt. vandspil ikke går ned i hylderne.
Multi-reolen her er ikke boltret fast, men står bare i det fri så tæt på en væg som muligt.

En ting er jeg dog utilfreds med...det kostede lidt sved, irritation og en masse "uheldige" ord at få den samlet i sin tid, men kan hænge sammen med mine håndværksmæssige evner 8-)
Hmm, kunne godt være jeg skulle finde vatterpasset frem og gå det hele efter. Er den gal må jeg have en snak med dem i H-N.

Jeg syntes også der skulle arbejdes lidt for at få samlet den. Men jeg slog det bare hen med at sådan skal det være når det skal kunne holde til lidt belastning. Mig og knægten på 8 brugte vel en lille time på at samle den. :)


Fiskerne
Kenn

User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Ny akvariereol

Post by Henrik_Hundslev »

Nej det er så ikke lige den samme reol ;) Mine akvarier var også helglas.... og dine er jo med ramme omkring. Hmmm svært at vudere uden at se det "live" :D


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

Stræde
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 26
Joined: 04 Oct 2011, 01:15

Re: Ny akvariereol

Post by Stræde »

Hmmm det turde jeg ikke gøre.....de dersens Harald Nyborg reoler bærer ikke ret godt, og jo bredere jo dårligere er de. Buer de uden vand, buer de meget med, ikke lige med det samme, men efter lidt tid ser det helt tosset ud, rammen bærer en smule, men slet ikke nok.
Desværre er det ofte sådan, at en billig løsning bliver dyr i længden.
Flemming



User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Stræde wrote:Hmmm det turde jeg ikke gøre.....de dersens Harald Nyborg reoler bærer ikke ret godt, og jo bredere jo dårligere er de. Buer de uden vand, buer de meget med, ikke lige med det samme, men efter lidt tid ser det helt tosset ud, rammen bærer en smule, men slet ikke nok.
Desværre er det ofte sådan, at en billig løsning bliver dyr i længden.
Flemming
Sjovt nok sad jeg lige og tænkte på, at der var på et tidspunkt en der havde en salgsannonce op andetsteds, om at bygge porsareol af brugte dele han havde liggende. Det var nok det jeg skulle have forespurgt på :( Og så fik jeg øje på dit indlæg hvor du faktisk er inde på det samme.

Jeg må en tur i Harald Nyborg og beklage min nød. Gad vide om jeg får noget ud af det! Ihvertfald syntes jeg ikke det kan være rigtigt at den buer uden belastning, og jeg har ikke i sinde at bruge 600,- på nye hylder. Så hellere tage springet til porsa.


Fiskerne
Kenn

User avatar
Fiskerne
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 107
Joined: 14 Nov 2011, 18:01
Lokation.: Hårlev, Sjælland

Re: Ny akvariereol

Post by Fiskerne »

Syntes lige jeg ville komme med en lille update på dette lille GDS projekt.

Jeg var i Harald Nyborg med reolen og har fået det fulde beløb retur. Så vidt, så godt. Men en porsa reol koster godt og vel 1.400,- oveni den pris, og det kniber det med at finde lige pt. Så nu er projektet desværre kuldsejlet for en tid, og humøret lidt den samme vej. Øv :(


Fiskerne
Kenn

Post Reply