Amano'er pelser flydeplanter

Almen snak om rejer - Alt andet
Post Reply
sozfun
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 4
Joined: 29 Apr 2017, 14:18
Lokation.: Nordjylland

Amano'er pelser flydeplanter

Post by sozfun »

Har et 35 liters akvarie med 4 Amanoer og 4 Endlers guppy. Amanoerne blev sat i fordi jeg under indkøring af akvariet havde rigeligt af alger på planter/rødder mm. Akvariet er kørt ind efter Taipan shrimps guide (super guide forøvrigt) Det hele kører super, men Amanoerne slagter simpelthen mine muslingeblomsts rødder. Har I oplevet det før? Har vedhæftet billeder

Mvh
Søren O.
Attachments
IMG_20170602_112114.jpg
IMG_20170602_112114.jpg (3.51 MiB) Viewed 4715 times
IMG_20170602_112103.jpg
IMG_20170602_112103.jpg (3.13 MiB) Viewed 4715 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Amano'er pelser flydeplanter

Post by Aquahorti »

De eneste problemer jeg har oplevet med Amano rejer var en overdreven trang til at grave, hvilket resulterede i at de gravede endnu ikke etableret Utricularia graminifolia op, samt at de har en forkærlighed for Limnophilias blade hvis de ikke havde nok at spise.

Problemet er at vi ikke ved om rejerne har spist røddene fordi de han lide de friske rødder, eller om de har reageret på at planterne ikke har haft det godt. Det er selvfølgeligt også muligt at de ikke har haft nok at spise, hvorfor de så er begyndt at spise rødderne som, efter at dømme på deres udseende, er den nemmeste fødekilde.

Med hensyn til den opstartsguide... Det er basalt set en metode som blev brugt i 70'erne og 80'erne og helt ærligt så er der langt bedre metoder til indkøring af et nyt akvarie som giver hurtigere og bedre resultater.
Alene det at du har haft problemer med alger er en indikation på en suboptimal metode.

Brug i stedet Tropicas opstarts guide, evt. med et par justeringer, såsom tilsætning af en ferskvands bakterie opstartskultur dag 1.

http://tropica.com/da/guide/kom-godt-i-gang/

Jeg har aldrig brugt de produkter som du har anvendt, men de skulle efter sigende være rigtigt gode, så min anke går ikke på kvaliteten af produkterne, alene hvordan de er brugt.



Post Reply