Hvilke fisk kan man få som nybegynder

annalaubussing
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 27 Dec 2016, 10:57
Lokation.: Jeg bor i Holte i danmark

Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by annalaubussing »

Hej jeg er nybegynder til det med rejer
Ville gerne have røde krystal rejer og en stime rød neon (jeg synes det ville være hyggeligt med nogle små neon)
Kan det overhoved lade sig gøre eller ej. Hvis det kan vil jeg være glad hvis der måske kunne komme endnu en fisk i på ca.tre centimeter og eventuelt forslag.
Og ville også høre om i vidste hvilket pynt de kan lide og hvor mange der kan være hvis det kan lade sig gøre.
Jeg har et 54 L akvarie

Mvh Anna ussing



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by Holst01 »

Hej Anna.
Jeg er ikke nogen Haj til hverken rejer eller fisk.
Men i min 46 liters akvarie har jeg nogle Neocaridina davidi "painted red sakura" som lige har givet 25 reje unger, 4 Full red guppyer og 8 rød neon.
Alle ser ud til at trives og alle giver yngel..
<:

Jeg kender ikke så meget til røde krystal rejer, men tror de har større krav end mine.. men tror dog stadig på det kan lykkes dig



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by Aquahorti »

Hejsa og velkommen til,

med hensyn til hvor mange fisk du kan have i dit akvarie, så er en god tommelfinger regl at man kan have en cm. fisk per liter vand. Der er undtagelser som f. eks med guldfisk som kræver fyrre plus liter per fisk grundet deres store 'bioload'.

Næste problem er kompatibiliteten af de forskellige beboere i akvariet. Neon fisk er ikke et dårligt valg til at gå sammen med rejer, men de vil kunne gøre indhug i rejeynglen omend det ikke er noget man læser om så tit. Hvis du har nok planter der kan give rigelige gemmesteder skulle du kunne se at bestanden af rejer øges over tid.

Der er en del medlemmer her, som mere eller mindre er i dit lokalområde, der sikkert vil kunne hjælpe men folk har nok travlt i julen med familien, så giv det lidt tid :D



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by MortenDAD »

Rød Neon er hverken begynderfisk eller egnet til de fleste rejer.

Et er at holde fiskene i live, noget andet er at få dem til at trives.

I butikkerne koster de intet, det skyldes at de er vanvittigt lette at fange i naturen, de lever nemlig i områder som der ikke er særlig mange andre fisk der lever i, så det er kæmpemæssig flokke der skovles op og ikke skal sorteres for bifangster. Jeg har læst angivelser af eksport på 100 mio rød neon årligt - de færreste af dem når en høj alder, de skal have blødt og surt vand, det bedste er bundlag af spagnum og regnvand. Det giver thefarvet vand, som ikke er særligt attraktivt i et akvarie; men fiskene elsker det. Desuden skal de helst gå ved relativt høje temperaturer (26-29 gr)

Find hellere nogle små rasboraer eller levendefødere der kan være med i relativt hårdt vand omkring stuetemperatur. Der er rigtig mange at vælge imellem og der kommer løbende nye til.

Med hensyn til pynt, så er de fleste fisk vist ret ligeglade med anders and, nemo og sørøverskibe, et eller andet at gemme sig i og måske en hule eller 2, alt efter hvilke dyr du har.
De færreste fisk har set et forgyldt Taj Mahal i naturen - det er der faktisk heller ikke ret mange andre der har.



cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by cpg »

Holst01 wrote:Hej Anna.
Jeg er ikke nogen Haj til hverken rejer eller fisk.
Men i min 46 liters akvarie har jeg nogle Neocaridina davidi "painted red sakura" som lige har givet 25 reje unger, 4 Full red guppyer og 8 rød neon.
Alle ser ud til at trives og alle giver yngel..
<:

Jeg kender ikke så meget til røde krystal rejer, men tror de har større krav end mine.. men tror dog stadig på det kan lykkes dig
Unger af rød Neon??



Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by Holst01 »

cpg wrote:
Holst01 wrote:Hej Anna.
Jeg er ikke nogen Haj til hverken rejer eller fisk.
Men i min 46 liters akvarie har jeg nogle Neocaridina davidi "painted red sakura" som lige har givet 25 reje unger, 4 Full red guppyer og 8 rød neon.
Alle ser ud til at trives og alle giver yngel..
<:

Jeg kender ikke så meget til røde krystal rejer, men tror de har større krav end mine.. men tror dog stadig på det kan lykkes dig
Unger af rød Neon??
Dig ikke neon, men mine maller lægger æg, troede også neon gjorde på et tidspunkt.. men de er vist nærmest umulige at opdrætte selv.
Rejer og guppyer giver masser af liv..



annalaubussing
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 27 Dec 2016, 10:57
Lokation.: Jeg bor i Holte i danmark

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by annalaubussing »

Tusind tak for alle svarene




Jeg gik over i dyrehandlen og hende der var der sagde at jeg godt kunne have:
10 red crystal rejer
10 alm. neon
1 sugemalle
2 ballon Molly
3 gul platy
Damen derovre sagde at man ikke tæller rejerne med i tommelfinger reglen fordi de ikke fylder så meget, ville være helt sikker på om det passer



annalaubussing
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 27 Dec 2016, 10:57
Lokation.: Jeg bor i Holte i danmark

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by annalaubussing »

Har et 54 L akvarie



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by Aquahorti »

annalaubussing wrote:Tusind tak for alle svarene




Jeg gik over i dyrehandlen og hende der var der sagde at jeg godt kunne have:
10 red crystal rejer
10 alm. neon
1 sugemalle
2 ballon Molly
3 gul platy
Damen derovre sagde at man ikke tæller rejerne med i tommelfinger reglen fordi de ikke fylder så meget, ville være helt sikker på om det passer
10x2,5 (neon) + 2x5 (molly) + 3x5 (platy) = 50 ltr, det giver dig ikke mange muligheder med hensyn til hvilken malle du kan have. De fleste små maller trives ikke alene, men det er ikke et krav at de skal have selskab af samme art.

Der er så lidt problemer med sammensætningen af fisk, da de optimale vandparametere er ganske forskellige for dem:
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Bee_shrimp
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Neon_tetra
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Poecilia_sphenops
https://da.m.wikipedia.org/wiki/Platy

Hvad mallen skal bruge ved jeg ikke, da maller er meget forskellige.

Det er rigtigt at rejer kun i ringe grad bidrager til et akvaries samlede bioload, og man kan have ganske mange uden det har de store negative konsekvenser, men dette har intet med deres ringe størrelse at gøre. http://en.cnki.com.cn/Article_en/CJFDTo ... 202004.htm
Den bakterie de bruger i deres forsøg er en del af de startblandinger der bliver solgt til akvarier. Neocaridina spiser disse bakterier, og hjælper derfor med at opretholde en bedre næringsstofcyklus.

Min anbefaling til dig må være at du sammensætter beboerne i akvariet efter hvad rejerne kræver. Dette vil naturligvis give visse begrænsninger, men der er stadigvæk masser af muligheder for at sammensætte et godt akvarie.



annalaubussing
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 27 Dec 2016, 10:57
Lokation.: Jeg bor i Holte i danmark

Re: Hvilke fisk kan man få som nybegynder

Post by annalaubussing »

Ok.
Tusind tak, det gør jeg <: :twisted: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :mrgreen: :| :mrgreen:



Post Reply