Hurtig opstart af aquascape.

Biotoper, Hollandsk stil, Japansk stil, Jungle stil, Paludariumer, Saltvand
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Hurtig opstart af aquascape.

Post by Aquahorti »

I løbet af den kommende uge kommer der en guide til hvordan man hurtigt kan få et aquascape med fuldt udvoksede planter. Det kommer til at tage lidt tid, da jeg har valgt at lave denne guide med fuld kildehenvisning. Der er lidt for mange guides i akvarieverden hvor folk ikke rigtigt underbygger hvorfor de gør som de gør, men oftest bare gør tingene på en bestemt måde fordi det er det andre gør. Det er der som sådan ikke noget i vejen med, men hvis nykommere skal have en chance for at kunne foretage et informeret valg er det rimeligt at angive hvor man får sine meninger fra.
En anden grund til ønsket om at give kildehenvisninger er den at metoden jeg beskriver har visse begrænsninger, f.eks med familien Solanaceae, som vil dø som følge af 24 timers lys.



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Hurtig opstart af aquascape.

Post by caso »

Det lyder rigtig fint. Jeg er helt enig med dig i at der er alt for meget skrammel rundt omkring på nettet, hvor der ikke er kildehenvisninger. Oftest fordi det blot er baseret på mund til mund informationer, andre ikke underbyggede hjemmesider og halve observationer. Det betyder i sidste ende at der opstår alt for mange 'sandheder' som ikke har hold i virkeligheden. Som f.eks. at cryptocoryner og anubias indeholder stoffer, der er skadelige for rejer. Det er en ting jeg stadig støder på rundt omkring, men jeg har aldrig hørt om nogen, der faktisk har oplevet problemer. Eller det hav af artsbeskrivelser der er derude på nettet (og her på siden) som angiver en masse fakta, men sjovt nok er fakta ikke helt enslydende fra beskrivelse til beskrivelse, og man har ingen chance for at vide hvor informationerne kommer fra.


Mvh
Carsten

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hurtig opstart af aquascape.

Post by MortenDAD »

Der er ingen tvivl om at der er mange skrøner forbundet med akvarier - mange af dem uden hold i virkeligheden.

I 70'erne da jeg fik mit første akvarie skulle vand koges før det kom i akvariet - så ville det blive blødt????

Filtret skulle renses oftere end der skulle skiftes vand, faktisk skulle filtrematerialet skoldes eller udskiftes; vand skulle kun skiftes ca 15%/måned - de fleste fisk havde godt af at gå i gammelt vand og så længe filtret bare virkede var alt godt????

Det er de færreste der holder akvarie efter de foreskrifter længere; men mon ikke der står et akvarie eller 2 derude som kører efter 70'er principper?

Med hensyn til manualen, så ser jeg frem i mod den med stor spænding og glæder mig til at komme i gang med at eksperimentere med forskellige planter under turbo forhold



Post Reply