Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Akvarier, Filtre, Redskaber, Varme
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Post by Aquahorti »

Jeg har haft det held at komme i kontakt med den eneste glasblæser i Europa som har lært teknikken bag de ekstremt dyre ADA akvarier hvor glasset er smeltet sammen.

I går fik jeg mulighed for at komme med ham i hans værksted da han skulle lave et par beholdere, hvor han skulle bruge den samme teknik. Det var en fascinerende oplevelse og jeg var oven i købet heldig not til at få lov til at prove at anvende teknikken selv. Det skal dog siges at jeg absolut ikke er det man på nogen måde kan kan kalde en handy mand, så resultatet blev ikke så godt at det kan bruges som akvarie.
Jeg vil dog ikke snyde jer for et par billeder af det færdige resultat, som en lille teaser for en længere post inden begyndelsen af december hvor jeg vil forsøget at beskrive hvad der kræves for at lave disse akvarier som begynder ved 1500 kr for at 10x10x10 cm akvarier og går op til et 60x30x36 cm akvarie der koster lige over 14000 kr.

Med tanke på hvad der kræves af arbejdsindsats er priserne ikke helt urimelige, men om det så er noget man vil bruge så mange penge på er en anden sag. Personligt ville jeg hellere bruge pengene på selv at lave akvariet, nu hvor jeg har påbegyndt læringsprocessen. Det er efter min mening en utroligt givende and fascinerende process og hvis jeg skulle bruge så mange penge på det, ville jeg gerne kunne sige at jeg selv havde lavet det.





Japansk flad brænder I
Japansk flad brænder I
tempImagepSuCLb.gif (3.61 MiB) Viewed 3316 times
Det er den her lidt specielt udseende brænder der er en af de vigtige redskaber til at lave sammenføjningerne.




Japansk flad brænder II
Japansk flad brænder II
tempImage8qLLpW.gif (5.35 MiB) Viewed 3316 times
Fra en lidt anden vinkel.





Grafit plade til udglatning
Grafit plade til udglatning
tempImage5UE2tW.gif (4.04 MiB) Viewed 3316 times
Akvariet med udglatter og revne.




Akvarie, brænder og udglatter.
Akvarie, brænder og udglatter.
tempImageolGyex.gif (4.45 MiB) Viewed 3316 times
Det samlede setup. Der er en del revner i akvariet som gør at det ikke kan bruges, men jeg håber at jeg kan forbedre min teknik og min læremester mener at der er håb selv i mit tilfælde.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Post by Pliniussen »

Det her er alt for overdrevet og alt for nørdet - jeg ELSKER det



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Post by Aquahorti »

Pliniussen wrote:
06 Nov 2021, 18:13
Det her er alt for overdrevet og alt for nørdet - jeg ELSKER det
Det fleste der kender mig IRL vil sikkert gerne tilslutte sig den udtalelse.

Chris som har værkstedet, har tidligere også lavet ind og udløb i glas til vores pumper. I den forbindelse fik jeg også stukket nogle glasrør i hånden med beskeden om at ny var det min tur til at prøve… Sjovt nok slap Fruen for det, selv om hun også var med I værkstedet.

Jeg har lært utroligt meget om glas fra Chris som har gjort mig bedre i stand til at identificere dårligt håndværk og mindst lige så vigtigt godt håndværk. Og tro mig der er meget glassware der ikke er pengene værd.



Pliniussen
Site Admin
Site Admin
Posts: 71
Joined: 04 Oct 2011, 01:51

Re: Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Post by Pliniussen »

Så kan du måske fortælle mig hvorfor mange af de glas keramiske diffusere jeg har til mine CO2 anlæg bliver super porøse/skrøbelige når de har været i brug i et halvt års tid .
Dårlig kvalitet ?



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjemmelavet ADA Cube Garden Superior

Post by Aquahorti »

Ja.

Jeg har en diffusor fra ADA jeg har brugt i 6 år og den er stadigvæk lige så god som da jeg købte den.

Det er kun lykkedes mig at ødelægge en frem til nu, og det var en fra VIV som jeg som en del af et forsøg lagde i citronsyre. Det var ikke godt… men ellers fungere VIVs diffusors fint.

Jeg har også 10 kr glas diffusors fra en bambus sweat shop og de fungere fint efter 2 års brug. Skulle måske prøve at smide en af dem i citronsyre…



Post Reply