Aquascape design program

Akvarier, Filtre, Redskaber, Varme
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Aquascape design program

Post by Aquahorti »

En hurtig opdatering også i forhold til opstart af butik. Vi har kontaktet en af fruens tidligere studie venner, som nu underviser i spil-design på et universitet i UK.
Planen er at han sammen med sine studerende laver et program hvor man kan designe sit eget aquascape på computeren, se hvordan de planter man vælger typisk vil se ud efter x antal dages tilvækst og meget andet.
Programmet skulle også få muligheden for at lægge 3D skannede objekter ind i det aquascape man designer.

Der er et program som nu er omkring 12 år gammelt hvor man kan leget lidt med at designe aquascapes, men det er med dagens standarder ikke specielt godt.

Hvis I har forslag til noget I gerne ville kunne i et sådant program må I hjertens gerne komme med forslag.

Mvh



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Aquascape design program

Post by MortenDAD »

Bygge et virtuelt scaper akvarie ;)

Der er mange ting der vil være interessante at få med med hensyn til hvordan tilvæksten vil være:
Lysstyrke og lyssammensætning
Gødningsplan
Bundlagstyper
Vandparametre
Cirkulation
for bare at nævne de mest basale; men også konsekvenserne af fisk, rejer, snegle - evt med timelapse over forventet formering.
Hvis der er et givet produktkatalog vil en form for konfigurator være en oplagt ide.
Mulighed for selv at designe hard-space elementer (3-d print, der efterfølgende kan bestilles)

Næste step kunne være at koble alarmer på med hensyn til udsving i vandværdier og gøre det til en del af akvariets fremtidige drift.

Med hensyn til forhold omkring gødning og lignende vil jeg foreslå at tage kontakt til Jørn Ullits fra USB Akvariegødning i Randers



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Aquascape design program

Post by Aquahorti »

MortenDAD wrote:Bygge et virtuelt scaper akvarie ;)

Der er mange ting der vil være interessante at få med med hensyn til hvordan tilvæksten vil være:
Lysstyrke og lyssammensætning
Gødningsplan
Bundlagstyper
Vandparametre
Cirkulation
for bare at nævne de mest basale; men også konsekvenserne af fisk, rejer, snegle - evt med timelapse over forventet formering.
Hvis der er et givet produktkatalog vil en form for konfigurator være en oplagt ide.
Mulighed for selv at designe hard-space elementer (3-d print, der efterfølgende kan bestilles)

Næste step kunne være at koble alarmer på med hensyn til udsving i vandværdier og gøre det til en del af akvariets fremtidige drift.

Med hensyn til forhold omkring gødning og lignende vil jeg foreslå at tage kontakt til Jørn Ullits fra USB Akvariegødning i Randers
Han er nok en af de sidste personer jeg vil tage med på råd, det er muligt han har ret i noget af det han siger, _men_ at han afviser etableret og peer rewieved forskning, fordi han ved bedre, uden at kunne komme med valideret dokumentation er ikke noget jeg vil bryde mig om at blive associeret med. Det vil give langt bedre mening at kontakte de store spillere på markedet (Tropica, Dennerle, JBL mht mange af de ting du nævner, og de ville kunne give oplysninger om hvad deres test siger for de enkelte planter de har i deres sortiment).

Formering og populations udvikling er et interessant område, hvor der er gjort store fremskridt de sidste par år med hensyn til simuleringsalgoritmer. Jeg har kun læst lidt om det og har ingen anelse om hvor beregningstungt det vil være, endsige om det er noget de arbejder med på universitet. Nå det så er sagt, kunne det være rigtigt interessant at kunne se noget sådant, plus det vil være en mulig måde at teste deres algoritmer (akvarierister en masse, der kan hjælpe med af forfine modellerne).

3D printing og design... Vi har set på hvordan folk skal kunne lægge hardscape elementer ind i programmet, og der er et par muligheder. Der er et program der ud fra et 2D billede selv danner en 3D model of objektet som vi har talt om, men det er ikke et gratis program og ideen her er at det i første omgang skal være gratis (Det vil være universitet der ejer programmet, så hvad de gør med det senere vil være uden for vores kontrol). Der er også mulighed for at 3D scanne objekter som man så lægger ind i programmet. Jeg tror måske det vil være bedre at folk sidder og leger med 3D design i et program som passer til den printer de har til rådighed, hvorefter de så eksporterer filen i det rette format til Aquascaping programmet.

Takker for indput.



Post Reply