PAR meter

Automatik, Flourecent, LED, Metal-halide
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

PAR meter

Post by Aquahorti »

Er der nogen der har et bud på hvor jeg kan skaffe Apogees MQ-510 PAR meter? Det er bare ikke godt nok at forsøge at regne sig frem til lysintensiteten ved substratet.
Hvis jeg skal på nogen som helst meningsfuld måde kunne drage nogenlunde pålidelige slutninger fra mine plante forsøg er det ikke godt nok at jeg regner mig frem til lysfluxen.

Jeg har ledt et stykke tid, men min søge mojo har ikke givet resultater... :roll:



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: PAR meter

Post by caso »

Jeg har slettet 5 indlæg pga dårligt sprog.

<: <: <:


Mvh
Carsten

User avatar
simming
Rejeholder
Rejeholder
Posts: 95
Joined: 05 Jan 2016, 17:38
Lokation.: Hvidovre

Re: PAR meter

Post by simming »

<:


Hold en god tone det er musik i ørene :D

Holst01
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 36
Joined: 14 Sep 2016, 07:52
Lokation.: Varde

Re: PAR meter

Post by Holst01 »

Bare nogle der ikke får besøg af julemanden i år <:

Set udvalget hos Pro-instruments? Godt nok ikke lige den model, men masser instrumenter for lysmåling.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: PAR meter

Post by Aquahorti »

Jeg har lige kigget på hjemmesiden, og så vidt jeg kan se har de ikke de samme muligheder som dem fra Apogee (dybde korrigering) og så koster de mere, samtidig med at deres sensor ikke er IP67 (der er ikke nogen klassificering på deres sensorer) hvilket er et absolut krav til akvarie brug.

Men takker for at du gjorde mig opmærksom på siden :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: PAR meter

Post by Aquahorti »

caso wrote:Jeg har slettet 5 indlæg pga dårligt sprog.

<: <: <:
Takker <:



joj
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 1
Joined: 11 Oct 2016, 10:39
Lokation.: Hørsholm

Re: PAR meter

Post by joj »

Du kan evt. prøve dem her http://www.shop-meeresaquaristik.de/adv ... rds=apogee - godt nok ikke med den nye MQ-510, men mon ikke den kan skaffes?

:) J-O



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: PAR meter

Post by Aquahorti »

Heh, det kan de sikkert, men jeg har fundet MQ-510 til ca $480 og den omtalte butik tager 599 Euro for MQ-500, som er den gamle model.

Under alle omstændigheder har jeg stillet mine plante eksperimenter på vågeblus (jeg har nye eksperimenter i støbeskeen, bla. en gennemgang af EI metoden, delvis debunking af nogle af påstandene omkring hvorfor det virker*), til jeg får bedre tid.

Men jeg takker for linket.



*Samlet set fremviser brugere flotte resultater, men hvis man gennemgår de argumenter der bliver brugt for hvorfor man skal gøre de forskellige ting så holder de ikke vand ved en gennemgang af det som man kan finde i videnskabelige artikler på området. Jeg håber at kunne gøre tingene lidt simplere ved at påvise hvad det er der vitterligt betyder noget ved metoden, og hvad som evt er overflødigt. Jeg kommer dog som mine planer ser ud pt. til at bruge ca 12 mdr på alle eksperimenterne, så jeg skal lige have taget mig sammen til at gå igang.



Post Reply