Pendle type lys

Automatik, Flourecent, LED, Metal-halide
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Pendle type lys

Post by Aquahorti »

Hjælp søges:

Jeg har sammenlignet forskellige typer lys, og har fundet frem til at jeg ikke finder de typer LED lys jeg har prøvet, for specielt behagelige. Deres farvegengivelse/flux er efter min mening for dårlig.
ADAs LEDer er for kolde i gengivelsen, Dennerle er for gule, og Fluvals er for svage (farven er god, men der er ikke nok lumens i dem).
Vi har også prøvet Dennerles flourescente lys, som var rigtig fin mht til farverne, men lige vel lavt på lumens siden. ADAs Solar Mini S (/M) er helt perfekt, men de bliver ikke lavet mere (og så er 1500 til 2800 kr lige vel rigeligt for dem der stadigvæk er til salg i butikkerne, når der er tale om 5 akvarier a ca. 25 ltr)...

Efter at have brugt en del tid på at undersøge det totale energiforbrug på LED, Metal Halide og flourescent lyskilder (bla. vugge til grav og energiforbrug vs. brugbart lys til fotosyntese), hælder jeg til at bruge flourescent lys.

Nu har jeg kigget på hvordan man selv kunne lave en pendle type lys, som i udformningen kommer til at ligge mellem Solar II (http://www.thegreenmachineonline.com/sh ... r-compact/), og et klassisk kedeligt armatur til lysstofrør i køkkenet (https://www.lampegiganten.dk/vigga-lyss ... 65-cm.html#).
Jeg er som tidligere nævnt ikke nogen stor håndværker, men simple ting kan jeg da klare og det meste på en sådan lyskilde kan jeg med en vis indsats sætte sammen. MEN er der nogen her inde der kan anbefale en elektronisk ballast til lys af typen FPL27EX-D (bare en enkelt af hver i de enkelte pendler) og er der nogen der har en ide om hvor man vil kunne finde en fatning til samme type lys (jeg kunne købe en færdig bordlampe og skille den ad, for at få fatningen, men det er den sidste udvej? Jeg har ledt i en uges tid, men har ikke haft held til at finde noget.



Post Reply