Pimpsten

Substrat, Sten, Træ
Post Reply
User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Pimpsten

Post by Aquahorti »

De fleste af jer ved at Fruen og jeg aquascaper, og vi deltager begge i konkurrencer flere gange årligt. Det betyder også at vi kommer igennem ganske mange sække med soil som maximalt kan bruges til to aquascapes. Hvis vi bruger det længere end 6-9 måneder begynder der at være for meget arbejde med at forhindre uønskede alger.
I starten brugte vi den brugte soil i haven, mere specifikt til at fylde fordybninger i græsplænen hvilket den har vist sig at være velegnet til. Vi har også brugt den til potteplanter/forspiring uden problemer andet end opbevaring frem til det skal bruges.

Derfor har jeg ledt efter noget som kunne hjælpe os med at reducere mængden af soil (også pga. omkostningerne til indkøb) vi bruger. Tidligere brugte vi Power Sand men det gav os alt for mange problemer hvis vi lavede mere end et scape, pga. pimpstenene, som udgør størstedelen af Power Sand, kommer op til overfladen og skal fjernes. Selve ideen med at bruge pimpsten som det nederste lag når man bygger et nyt aquascape er ikke en dårlig ide, men stenene var for små. Jeg besluttede mig for at finde en for os mere brugbar løsning og efter en del søgen fandt jeg endeligt en forhandler i Sverige som sælger pimpsten fra Hekla på Island. Grunden til at jeg gik efter netop dette område er at de bedste pimpsten skulle være dem fra Hekla. Det jeg ønskede var pimpsten med en størrelse mellem 10 mm og 50 mm for at kunne bruge dem til at bygge højde i aquascapet. Det bedste jeg kunne finde var 10 mm til 35 mm men det måtte kunne gøre det.
Oprindeligt ville jeg bare købe mellem 20 og 40 liter men fragten fra Sverige ville ende med at koste 600 kr oven i prisen på 120 kr per 20 liter. Jeg endte derfor med at kontakte importøren for at høre om de ikke havde en Dansk forhandler, hvilket de ikke havde... heldigvis tilbød de at jeg kunne købe direkte hos dem. Det eneste problem med det var at de ikke sælger mindre end en halv palle, hvilket er 24 sække af 20 liter. Det lyder af rigtigt meget, men vi regnede lidt på det og vi forventer at bruge ca 100 ltr om året som erstatning for Power Sand og med den størrelse som det har skaffet os kan vi rense og genbruge det. Ligeledes bruger vi minimum 50 ltr filtermateriale om året til udskiftning i vores spandepumper og skifter vi materialet 2 gange om året ligger vi over 100 ltr. Med de tal fik vi overbevist os selv om at vi nok godt kunne bruge 480 ltr, da vi regner med at have den brugte pimpsten liggende i mindst 1 år mellem hver gang vi skal bruge den. Så jeg endte med at lægge bestillingen hos firmaet(1). Det skal dog bemærkes at de fortrinsvist handler med CVR registrerede personer men at jeg fik lov til at købe som privat person da jeg fik dem overbevist om at jeg ikke med rimelighed kunne bruge firmaet til et privat indkøb af denne type.

Efter jeg modtog sækkene gik jeg igang med at teste for at finde ud af hvordan kvaliteten er og hvordan vi kan bruge dem. Jeg forventede at en del af stenene ville flyde men hvor stor en del af dem ville gøre det havde jeg ikke nogen forventninger til.
En halv palle pimpsten (24 sække)
En halv palle pimpsten (24 sække)
IMG_0435.JPG (2.72 MiB) Viewed 12107 times
En enkelt sæk (20 ltr)
En enkelt sæk (20 ltr)
IMG_0436.JPG (1.43 MiB) Viewed 12107 times
Jeg besluttede mig derfor for at teste totalt 40 ltr ved at hælde dem i en 100 ltr murebalje og tilsætte 50 ltr vand.
40 ltr pimpsten og 50 ltr vand
40 ltr pimpsten og 50 ltr vand
IMG_0439.JPG (2.87 MiB) Viewed 12107 times
Det ville også betyde at jeg samtidigt kunne få dem renset for det stenmel der er på dem. Normalt er stenmel ikke et problem når man bruger pimpsten til havebedet eller potteplanter/bonsai, men det er ikke noget jeg vil have i vores aquascapes og pumper, så det var også en god måde at slå to fluer med ét smæk.

Som man kan se på billederne var der en del stenmel der skulle fjernes men selve volumen af det var ikke specielt stor (jeg målte ikke det endelige volumen af stenmel).
Pimpsten med stenmel og Tordenskjold
Pimpsten med stenmel og Tordenskjold
IMG_0438.JPG (2.81 MiB) Viewed 12107 times
For at fjerne stenmelet brugte jeg mine hænder til at rode rundt i baljen med vand og pimpsten hvilket jeg efter nogle få minutter kunne konstatere var en overordentlig effektiv metode til at gøre ens hænder utroligt bløde (så hvis man ikke selv har lyst til at gøre det selv skulle det bestemt være muligt at sælge ideen med et argument om hvor bløde hænder man får af det). Jeg vil dog ikke anbefale at gøre det i alt for lang tid, for huden bliver ganske hurtigt meget tynd.
Flydende pimpsten
Flydende pimpsten
IMG_0441.JPG (2.58 MiB) Viewed 12107 times
Jeg endte med ca. 5 ltr (ca. 12,5%) sten der flød, det vi bruger nu som filtermateriale i vores spandepumper. Hvis den andel at stenene der flød er repræsentativ vil vi have de nødvendige 50 ltr hvis vi bruger 400 ltr. Det vigtigste for os er at vi ikke bruger pimpsten der flyder som en del af det vi bruger til at bygge højde i vores aquascapes, hvorimod det ikke betyder noget for dem vi bruger som filtermateriale.
Efter at have adskilt flydende pimpsten fra dem der synker og stenmel lod vi dem tørre hvorefter vi brugte en si som man normalt bruger til bonsai jord til at fjerne de mindste dele.
Rensede pimpsten med bonsai si
Rensede pimpsten med bonsai si
IMG_0446.JPG (3.94 MiB) Viewed 12107 times
Som man kan se på billedet herunder hvor jeg sammenligner det frasorterede med ADA Power Sand S er der størrelsesmæssigt ikke den store forskel og hvis man virkeligt skulle ønske det kunne man selv tilsætte det organiske materiale som der er i Power Sand.
ADA Power Sand S vs frasorteret pimpsten
ADA Power Sand S vs frasorteret pimpsten
IMG_0447.JPG (3.06 MiB) Viewed 12107 times
Hjemme hos os vil det ende med at blive brugt når vi ompotter planter, men det kunne også bruges til hydroponics.

Som tidligere nævnt så bruger vi nu den del af stenene der flyder i pumper og efter 1 måned har vi ikke set negative effekter af dem, der er masser at yngel, planterne gror fint og vi har faktisk mindre alger på glasset, omend jeg vil tro at den mindre mængde alger nok nærmere skyldes at vi skiftede fra gammelt filter materiale som havde masser af alge sporer og bakterier. Det skal bemærkes at vi ikke skiftede alt filter materiale på en gang for ikke at miste den biologiske del af filteringen.

Jeg besluttede mig for prøve at putte pimpstenene i vaskeposer da jeg satte mit IAPLC aquascape op for at kunne bygge mere højde og det ser ud til at virke ganske fint men i fremtiden kommer jeg nok til at få lavet nogle mindre poser for at kunne lave mere komplekse opbygninger af aquascapes.
Pimpsten i vaskeposer
Pimpsten i vaskeposer
IMG_0448.JPG (3.61 MiB) Viewed 12107 times
Grunden til at jeg har to forskellige maskestørrelser at for at kunne sammenligne efterfølgende om der har været nogen forskel på planter og rengøring. Mere om dette når jeg har resultater.
Alt i alt har det været et rigtigt godt køb og som tingene ser ud lige nu har vi 'tjent' det vi brugte på de 480 ltr ind på mellem 6-12 mdr. Til dem af jer der bor tæt på Sverige og tager der over fra tid til anden kunne det bestem være værd at se på at finde et sted hvor man kan købe det i enkelte sække for at spare på soil (vent dog til Covid -19 situationen har fundet et mere normalt leje).

(1) https://www.baramineraler.se



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Pimpsten

Post by d9ha »

underholdene info - super.
har du mål på om pimpstenene har indflydelse på vandparametrerne?


Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pimpsten

Post by Aquahorti »

Der har ikke været noget at se på de parametre vi måler på.

Nu måler vi ikke så mange forskellige parametre andet end macro stofferne, men grunden til at jeg valgte at vi skulle have pimpsten fra netop Hekla var at pimpsten er det som mange af de store producenter indenfor akvarier bruger som filtermateriale og pga. den påståede kvalitet (Jeg ved ikke hvordan det bliver bestemt at lige netop denne sten skulle være den bedste men det var hvad forskellige søgninger pegede imod).

Vi har masser af yngel så jeg tror ikke der skulle være nogen problemer med mikro/trace men ved det ikke med sikkerhed. Vi måler ikke TDS så der har vi heller ikke nogen ledetråde (vi er efterhånden kommet til et punkt hvor alt vi bruger er hanevand og har vi problemer, måler vi om nitrogen cyklusen stadigvæk fungerer).

Hvis der er nogen der vil sælge pimpsten på diverse messer er der en massiv profit på det her produkt sammenlignet med hvad akvarieproducenterne tager, så ideen er hermed givet videre.



kylmann
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 326
Joined: 23 Mar 2014, 21:13
Lokation.: Køge

Re: Pimpsten

Post by kylmann »

Hey D,

Super spændende at læse om og følger gerne med..

Så kom endelig med flere opdateringer løbende :-)



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Pimpsten

Post by Jonas »

Rigtig flot beretning ja...
Vil være fedt også at se nogle af de scapes i går og roder med 😀



Benjamins61
Site Admin
Site Admin
Posts: 117
Joined: 27 Mar 2017, 21:41
Lokation.: Skagen

Re: Pimpsten

Post by Benjamins61 »

Rigtig fin læsning :idea:
Bliver spændende at følge med i :)
Må vi se noget af jeres scapes :?: :D



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pimpsten

Post by Aquahorti »

Beklager at jeg ikke har svaret tidligere, men jeg er i udlandet og min IP her har været blokeret af hjemmesiden af en eller anden grund...

Jeg skal nok lave et par opdateringer med dette projekt når jeg har flere data. Lige nu regner jeg med at jeg er hjemme om et par dage (Det er et helvede at rejse internationalt for tiden da der typisk kun er en afgang mellem de forskellige lande om dagen og de passer sjældent sammen så man ender med at rejse fra et land til det næste hvorefter man venter til næste dag før man kan komme videre)

Med hensyn til billeder af aquascapes, så ligger det lidt mere tungt med dette, vi deltager i konkurrencer og en del af dem har begrænsninger på hvad man må offentligtgøre af ens aquascape. Der ud over er jeg egentligt ikke interesseret i at tage billeder af mine aquascapes (det er kedeligt) andet end hvis det er som dokumentation af en eller anden ny metode eller teknik jeg arbejder med.

Jeg skal lave et aquascape til ISTA i et 36x22x26 akvarie når jeg kommer hjem, og de har ikke de store begrænsninger så jeg kunne vel dokumenterer hvad jeg laver det. Det er samtidigt et scape der skal stå i en helsekost/smykke butik hos en af mine venner så det er om noget offentligt.

Jeg skal ligeledes tage billeder af mit IAPLC scape når jeg kommer hjem, så bliver det ryddet og lavet om til mit CIPS scape. Derudover har jeg et akvarie mere fra EMMEL der er 45x30x20 som jeg skal lave et scape til AGA.
IAPLC, EAPLC, CIPS og AGA er alle ret restriktive med hensyn til billeder og eftersom jeg ligger med 4-5 konkurrence scapes om året ønsker jeg ikke at tage chancer da det potentielt er meget arbejde jeg kan have spildt (og jeg lever ikke af at aquascape eller har sponsorater, så jeg har ikke brug for at offentligtgøre noget reglmæsigt).

Jeg kommer til at tage billeder af IAPLC scapet når det bliver ryddet, for det er der jeg har eksperimenteret med pimpstene. Så der kommer en form for opdatering. Jeg kan dog fortælle at det HC carpet jeg lavede i mit IAPLC scape havde groet til sin endelige dækning efter 3 uger og at der først var antydning af alger efter 4 uger.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pimpsten

Post by Aquahorti »

HC og pimpsten efter 6 uger
HC og pimpsten efter 6 uger
0CCA14FE-B0EF-4CC8-9255-3E903E333B0A.jpeg (1.89 MiB) Viewed 11513 times
IAPLC bagside
IAPLC bagside
98183313-8158-4ACF-AFD5-F39176A96A25.jpeg (2.36 MiB) Viewed 11513 times
Et par billeder af mit seneste scape



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Pimpsten

Post by Aquahorti »

Så er der en opdatering på brugen af vaskeposer til at bygge højde i aquascapes.

Jeg har kunne konstatere at det er spildt indsats, i det mindste med den type aquascapes Fruen og jeg laver. Vi opnår mindst lige så gode resultater uden at putte pimpsten i poser med hensyn til at bygge højde. Der ud over gør vaskeposerne det mere besværligt at plante når man skal sætte planterne dybt.



Post Reply