Gode tips og ideer til udvikling af siden

Generelt om forum, forbedringer, ris/ros
mokinimca
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 63
Joined: 17 May 2015, 08:54

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by mokinimca »

Aquahorti wrote:Hejsa,

nu er dette et forum der fortrinsvist handler om rejer, men jeg har på fornemmelsen at der dog er en god andel af active brugere der også går og sysler i det små med aquascaping. Ville det være muligt evt at lave en mappe der omhandler aquascaping, eller vil det være at sprede tingene for bredt?

Der er ikke rigtigt nogle hjemmesider i DK der er active mht aquascaping og jeg tror at den af de active hjemmesider der er i DK, er rejeforum.dk nok den mest samlende. De fleste aquascapers bruger rejer som en vigtig del af at vedligeholde akvariet, så det er for mig logisk at de kigger forbi siden her.

Mvh
Det synes jeg faktisk lyder som en RIGTIG god ide. Som du selv siger, går aquascaping og rejer oftest hånd i hånd, så synes da snildt det kan forsvares at have en scaping afdeling også.
Så kan det også være jeg endeligt kan få det afprøvet engang :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by Aquahorti »

Jeg er langt fra en ekspert, men står heldigvis på skuldrene af giganter, så har folk spørgsmål vil jeg gøre mit bedste for at besvare dem.

Fruen og jeg er så heldige at vi har arbejde der giver os en del fritid, hvorfor vi også har tid til at nørkle med aquascaping, og læse op på emnet. Jeg ingen forstand på aquascaping der kun består af sten og træ (jeg finder at de er for kedelige eller rodede - Fruen er af same formening) så der vil jeg nok ikke være den bedste at spørge til råds, men nogle ting vil jeg da kunne svare på.

Ellers er jeg sikker på at f.eks. MortenDAD og Shandy også har viden de kan øse af, og mange andre her inde vil have viden der er værd at få adgang til.

Her i Danmark har vi lange og stolte design traditioner, aquascaping skulle have rigtigt gode forhold men af en eller anden grund er vi aldrig rigtigt kommet igang. Det syntes jeg er en skam og vil gøre mit til at vi kommer igang evt også på international niveau.

Mvh



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by monjak2444 »

Aquahorti wrote:Hejsa,

nu er dette et forum der fortrinsvist handler om rejer, men jeg har på fornemmelsen at der dog er en god andel af active brugere der også går og sysler i det små med aquascaping. Ville det være muligt evt at lave en mappe der omhandler aquascaping, eller vil det være at sprede tingene for bredt?

Der er ikke rigtigt nogle hjemmesider i DK der er active mht aquascaping og jeg tror at den af de active hjemmesider der er i DK, er rejeforum.dk nok den mest samlende. De fleste aquascapers bruger rejer som en vigtig del af at vedligeholde akvariet, så det er for mig logisk at de kigger forbi siden her.

Mvh
det var en fin ide og jo jeg er da osse god til at aquascape nej lol det er jeg ikke hihi men jeg tager den op med caso da det er ham der står får designet her på forummet :) eller måske ser han tråden her før jeg for fat på ham :)


mvh

Deniz

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by Aquahorti »

@ Deniz

Mange tak.

Aquascaping er ikke svært, det er er mest problematisk er at få planterne til at give et harmonisk udtryk I alle vækstfaser, men der klare en god saks meget i hænderne på ejeren. De fleste her inde bruger tid på mosser og har meget flotte mosser, hvis man vil kan man lave rigtigt flotte aquascapes på det grundlag.

Her er et eksempel på et aquascape som vil være godt til rejer: http://tropica.com/da/inspiration/layou ... t104/18303, og som kun burger mosser.

Ok, det er nok ikke det nemmeste at få dem ud af igen...

Edit: Hvis nogen skulle have lyst til at bruge ovenstående link som forbillede, vil jeg lige knytte en bemærkning om at man skal være varsom med tilsætning af de typer gødning der er angivet. Dette skyldes at der er stoffer i der kan skade rejerne, så vær varsom.



mokinimca
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 63
Joined: 17 May 2015, 08:54

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by mokinimca »

@ Aquahorti

Det er et lækkert scape det der.
Hvad er efter din mening en min. størrelse på akvarie, hvis man skal lave et scape ?
Kan se mange scapes er uden glas foroven, er det standard eller ?
Har du eventuelt billeder af nogle af jeres vi må se



User avatar
caso
Site Admin
Site Admin
Posts: 993
Joined: 14 Nov 2011, 12:17
Lokation.: Viborg

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by caso »

Det lyder som en rigtig god ide.

Har du et forslag til en forum-struktur?


Mvh
Carsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by Aquahorti »

caso wrote:Det lyder som en rigtig god ide.

Har du et forslag til en forum-struktur?
Jeg har et par ideer, men tror ikke de er optimale, hvorfor jeg vil sætte mig ned og komme med et par mere gennemarbejde forslag i løbet af ugen.

Jeg vil foreslå at folk kommer med forslag til hvad de gerne ville kunne finde i en aquascaping del af rejeforum. Hvis foreslagene kommer indenfor de næste par dage vil jeg forsøge at få dem indarbejdet i et overordnet forslag til struktureringen.

Mvh



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by Aquahorti »

@ mokinimca

Jeg har set rigtigt flotte aquascapes der var lavet i en 20x20x20 cm kube. I den anden ende har man et 40 m langt aquascape i Lisabon, Portugal, som bla Takashi Amano var med til at lave (Jeg ved godt at folk tilskriver ham æren for det aquascape, men det er vist ikke helt fortjent...).
Kunsten ligger i at finde en form som man selv syntes om, det indebære også noget man rent faktisk har tid og overskud til at holde. Det nytter ikke at man laver et aquascape der er 270 cm langt, hvis man ikke har tid til at passe det.

Med hensyn til mine egne aquascapes, så har jeg ikke været i denne hobby i mere end 11 mdr. I den tid her jeg lavet 4 aquascapes, alle er revet ned igen da jeg ikke var tilfredse med dem, eller det bare ikke virkede i det valgte akvarie.
Akvarierne jeg har brugt er Fluval Edge 23 ltr og 46 ltr (Jeg elsker de akvarier, men den form for aquascaping jeg hidtil har lavet fungere de ikke godt nok), Fluval Spec 19 ltr (fedt akvarie som kan bruges til rigtigt meget, jeg mener det er et overset akvarie til aquascaping), og endeligt et ADA Cube Garden 19 ltr 32x22x26cm (man går ikke galt i byen med et Optiwhite akvarie, og ADAs er helt i toppen men det er prisen også).

Jeg har en tråd her på siden hvor man kan se mit seneste aquascape som er i ADA akvariet, jeg opdatere tråden når jeg kommer hjem men der går 10 dage før jeg er det... Resten af akvarierne bliver nu brugt til eksperimenter, opbevaring og opdyrkning. Fluval Edge 46 skal lavet til et aquascape, men det bliver ikke før end til sent på foråret.

NB: Dette er nok ikke det bedste sted at have denne post, men ved ikke lige hvor jeg eller skulle svare.



MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by MortenDAD »

mokinimca wrote:@ Aquahorti

Kan se mange scapes er uden glas foroven, er det standard eller ?
At de fleste scapes laves uden dækglas har 2 forklaringer.
Dels giver det muligheden for at arbejde over vandspejlet med indretningen.
Men nok så vigtigt, så giver det mere lys ned i baljen!

Ingen tvivl om at det kan koste nogle dyr - på 8 måneder har jeg mistet 6 amano-rejer på den konto og af en eller anden grund er det kun mine hunner der er stukket af.



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Gode tips og ideer til udvikling af siden

Post by Aquahorti »

De fleste aquascaperer fjerner alt hardware fra akvariet når de tager billeder.
Hvis du kigger på Iwagumi tråden, har jeg lagt billeder af et aquascaping akvarie med alt det som kræves for at få det til at køre optimalt (Glem alt om hvilket mærke der er brugt, det er de enkelte komponenter jeg taler om), der er et dækglas på akvariet, det minsker afdampning, sprøjt, og hjælper med at holde dyrene inde ;).



Post Reply