Sulawesi projekt

Her kan I vise Jeres akvarium
User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Denne tråd er tiltænkt mit første Sulawesi projekt, hvor jeg i løbet af forårsmånederne vil forsøge at få stablet et 54L og evt. et 20L på benene med formålet at holde Kardinal-rejer og måske en anden Sulawesi reje.

Jeg ved ikke lige helt, hvornår jeg aktivt får omlagt akvarierne, men første step i processen er i hvert fald taget.
Jeg har bestilt Sulawesi Mineral 8,5 - 250g.

I kan læse mere om det forholdsvis nye produkt her. http://www.saltyshrimp.de/english/sulaw ... l_8_5.html



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Så har jeg også fået lidt Sulawesi mineral 7.5 hjem. Vil nok prøve at teste begge varianter...
Glæder mig til at komme igang med projektet inden længe...



User avatar
Henrik_Hundslev
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 439
Joined: 01 Oct 2011, 19:24
Lokation.: 6440 Augustenborg

Re: Sulawesi projekt

Post by Henrik_Hundslev »

Jonas wrote:Så har jeg også fået lidt Sulawesi mineral 7.5 hjem. Vil nok prøve at teste begge varianter...
Glæder mig til at komme igang med projektet inden længe...
Ja og vi glæder os til at se nogle billeder :lol:


MVH Henrik
Rejenørd wannabe

User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Så er første akvarium blevet sat i drift.

Der er tale om et 20L, som foreløbigt er indrettet meget simpelt.
Regner med udvide med flere sten/klipper i akvariet og forhåbenlig en skifferplade hen over rejerørene.
Har holdt det til meget lyst bundlag for at give en god kontrast til kardinalrejerne.

Temperaturen er sat til 28 grader.
Der er anvendt PH-neutralt bundlag, så virkningen af Sulawesi Mineral 7,5 burde være optimal.
Ledningsevnen ser ud til at være omkring de 280 uS.

Indenfor den næste måneds tid satser jeg på at få tilført et par Tylomelania sp. snegle og så kardinalrejer i slutningen af marts måned.

Foreløbigt ser akvariet således ud:
http://www.youtube.com/watch?v=kTdYv1AMK3I



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Enig i dine betragtninger - men det er jo også klart hensigten, at der skal langt flere sten/klipper i akvariet og gerne nogle skiferplader, så der bliver huler og gemmesteder. Vil bruge de næste par uger på jagt efter yderligere indretningselementer. Skal tænke over lysmængden ved indretningen, så der kommer mørkere områder i akvariet.

Nu er jagten også gået ind på at se på, hvilke variant af snegle der skal deri.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Her er et nyere billede efter lidt tilføjelse af flere klipper og sten.
Muligt at bundlaget bliver lidt mørkere (et lille lag ovenpå)...
Attachments
sula1.JPG
sula1.JPG (60.88 KiB) Viewed 13343 times



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Nej har ikke lige målt vandværdier på det sidste.
Har derimod fået lidt foder hjem, som det bliver spændende at se, om de overhovedet vil spise.
Sufoder.JPG
Sufoder.JPG (45.44 KiB) Viewed 11410 times
Ingen snegle eller rejer i akvariet endnu.
Regner ikke med at akvariet bliver beboet af kardinaler før ultimo medio marts måned.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Tak for rådene med foderet. Vil også tro, at størstedelen af foderet kommer fra belægningerne fra sten og klipper.
Snegle kommer der helt sikkert i.

Jeg er generelt begyndt at fodre en del med "opløste" piller eller pulverfoder, der lige kort blandes med lidt vand fra akvarierne, inden det så sprøjtes ud i akvariet til de steder, hvor jeg gerne vil have foderet fordelt. Damen på apoteket kiggede godt nok også mærkeligt, da jeg bed om en 2 ekstra sprøjter, da knægtens pencilin blev hentet for nogle måneder siden. Synes det virker fint til især Taiwan Bee, hvor ungerne er meget små i starten og ikke rigtig selv når at opsøge foderet.



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Så er der gået 6 uger siden opstart og baljen er efterhånden ved at være klar til indflytning af snegle og rejer. Der er kommet lidt almindelige tårnsnegle og et par posthorn deri, men regner bestemt med at akvariet også skal beboes af nogle Tylomelania.

Min billige PH-måler fra e-bay (kinesisk skrammel) er desværre brudt sammen, men har netop bestilt en ny måler hos rent-postevand i dag. Så må vi se, om den holder længere tid.

Har målt følgende værdier i dag i akvariet:
Temperatur 28,5
Ledningsevne 416
Kh 5,5
Gh 8
Ph ukendt

Kh og Gh er målt ved dråbetest. Er noget overrasket over den høje ledningsevne - har måske overdoseret en Sulawesi Mineral 7,5 en smule.

Og selvfølgelig også lige et lille nyt billede af baljen...
Sulawesi1.JPG
Sulawesi1.JPG (102.83 KiB) Viewed 11394 times



User avatar
Jonas
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 1827
Joined: 25 Sep 2011, 10:55
Contact:

Re: Sulawesi projekt

Post by Jonas »

Målt med min nye Ph-måler er der følgende vandværdier:
Temperatur 28,5
Ph 7,8



Post Reply