En masse begynder spørgsmål

Generelt om forum, forbedringer, ris/ros
Post Reply
Moni30
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 24 May 2016, 19:57
Lokation.: Haderslev

En masse begynder spørgsmål

Post by Moni30 »

Ok.. Jeg har et 54 liters akvarie (med lidt utraditionelle mål; 48x28x42), som jeg gerne vil have nogle rejer i.. Har kigget lidt på karbon rejer, er de nemme at få til at yngle i almindeligt hanevand?
Eller andre sjove/fascinerende rejer, der nemt yngler?

Soil, hvor køber jeg det henne og hvilket er bedst?? Har kigget lidt på http://www.taipan-shrimp.dk/shop/
men hvor mange liter soil skal jeg bruge til det akvarium (længde 48 og bredde 28)?

Planter, hvilke er gode planter?

Filter, jeg har kigget på http://www.taipan-shrimp.dk/shop/aqua-n ... -308p.html
og en eheim luftpumpe.. Er det det bedste eller er der et alternativ?

Uha en masse spørgsmål :)



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: En masse begynder spørgsmål

Post by d9ha »

Svampefilteret er fint, så længe du passer ugentlige vandskift. Endnu bedre er et hmf (Hamburger Matten Filter), da det har større volumen (brug Google).

Stort set alle neocarodina arter yngler villigt i hanevand ved stuetemperatur. Så du kan vælge den farve, der står bedst til tapetet eller sofagruppen :D

Det er lidt lige meget hvilke planter du stopper i, dog er nemme planter en fordel, da rejer ikke er så vilde med stærkt lys. Der skal være noget der dækker en del af overfladen for at give skygge (hornblad el. flydeplanter). Så skal der være nogle rødder eller huler de kan skjule sig i. Og endelig er mos altid meget populært hos rejerne.

Soil kan du roligt se bort fra, da det ikke er nødvendigt til neocaridina. Ligsom et varmelegeme er en unødig udgift.

Husk at akvariet skal være godt indkørt inden der sættes rejer i og at man aldrig kan fodre for lidt når man har rejer i et artsakvarie.


Mvh
Henrik

cpg
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 294
Joined: 15 Oct 2011, 10:28
Lokation.: Ølstykke

Re: En masse begynder spørgsmål

Post by cpg »

Lige for at runde det af som Henrik skrev. Planterne bør du lade stå i en spand vand i en uges tid, med daglige vandskift.
Mange af de planter som du kan købe i butikkerne er behandlet med sneglegift, som ikke skader fiskene, men rejer tåler det ikke.



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: En masse begynder spørgsmål

Post by monjak2444 »

velkommen til rejeforum moni30 :)

jeg ville osse køre med det dobbelt svampefilter du kører linket til og en luftpumpe også en eller anden form for ikke aktivt bundlag sand feks, intet varmelæmme også lette planter,planterne kan man se sværhedsgraden på dem når man køber dem eventuelt nogle flydeplanter og lidt mos så er du kørene.

vis du afligevel starter et akvarie op med nye planter er det ikke nødvendigt at ligge dem i en spand vand i en uge,bare smid dem i og når du kører dit akvarie ind så foretag et vandskift eller to i en 14 dage til 3 uger burde være nok til neocaridina :)

ellers bare husk inden du ved det har du 25 akvarier så man bliver hooked med det samme :lol: :lol: :lol:


mvh

Deniz

Moni30
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 2
Joined: 24 May 2016, 19:57
Lokation.: Haderslev

Re: En masse begynder spørgsmål

Post by Moni30 »

Ok tusind tak for svar :) akvariet er kommet op nu så nu er det bare at vente :)



Post Reply