Aktivt bundlag

Bundlag, træ, planter, sten
Post Reply
KSClausen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 18
Joined: 11 Nov 2017, 21:12
Lokation.: Grindsted

Aktivt bundlag

Post by KSClausen »

Hejsa
Jeg er ny her på forumet, men ikke ny i hobbyen. Jeg har haft akvarier on/off de sidste ca. 40 år.
De eneste rejer jeg pt har leget med, er amanoer. Det har til gengæld også været ganske interessant.
Jeg har kigget forumet igennem, sådan lidt sporadisk, men jeg har lagt mærke til at mange "kun" taler om
soil, når det kommer til aktivt bundlag. Er der ingen der har arbejdet lidt med rødler?

Tænker noget i denne stil:
100

Ved den rigtige sammensætning, vil jeg tro, at man kunne reducerer vandskift til noget der ligner 10-25% hver
anden eller tredie måned. Måske endda mindre. Det er under alle omstændigheder noget jeg vil arbejde videre
med.

Det skal siges at jeg er mellem akvarier for tiden. Jeg arbejder på en større omlægning som gerne skulle blive
sat op og kørt ind, i løbet af 2018. Men som med så meget andet, så kost det penge. ;)

Men er der nogen med erfaringer fra/med/om rødler, så giv lige lyd. Kunne være rart at høre om andre har fundet
ud af noget.

Karsten - a shrimper soon to be.


Mvh
Karsten

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Aktivt bundlag

Post by MortenDAD »

Jeg har leget en del med rødler blandet med spagnum - som lag under sand/grus, som hjemmelavede gødningskugler og rødt kattegrus blandet med lidt spagnum som eneste bundlag - med hensyn til rejer har jeg ikke observeret noget som helst der skulle sætte en begrænsning op.

Hvis vandet kan komme i kontakt med rødler/spagnum kan vandet farves brunligt - (katte grus kan skylles ud, hvor efter det kun afgiver meget lidt farve til vandet) - aftager dog over tid.

Om du kan begrænse vandskifte ved at bruge rødler skal jeg være usagt - mine vandskifte er baseret på mængden af dyr i akvarierne og hvor kraftigt jeg fodre den pågældende tank -
Har et 100 ltr med 2,3 sump guppy i brakvand hvor der ikke er skiftet vand i ½ år, fordampning erstattet med regnvand.
Et andet 100 ltr med 100+ titteyabarbe (ca 3 cm) og 50+ rød ancistrus (ca 2 cm) hvor der skiftes 30-40% 2 gange ugentligt.
Måler kun vandværdier når jeg skal sætte yngletanke op.



KSClausen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 18
Joined: 11 Nov 2017, 21:12
Lokation.: Grindsted

Re: Aktivt bundlag

Post by KSClausen »

Har tidligere opdrættet lidt cichlider i form af mundrugere (meget længe siden), scalare (knap så længe siden) og discus (ej heller så længe siden). Da jeg primært opdrættede i "bar tank", ja så kender jeg kun alt for godt til kampen med hyppige vandskift.

Grunden til at jeg vil prøve at lege lidt mere med rødler, er at rødler, efter noget tid(indkøring 6-10 uger), fjerner nitrat fra vandet.

Min første test var fra sidste år engang, hvor jeg havde en 54l tank med ca. 20-25mm rent rødler i bunden og derefter ca. 20mm bundlag i form af sand. I tanken havde jeg så 10 guppyer gående (efter endt indkøring). Der var ingen planter eller lign. i tanken, kun den mindste og billigste lille indvendige pumpe jeg kunne finde (for at skabe lidt cirkulation).
Efter godt 2 måneder gik ammonia, nitrit og nitrat i 0 og jeg efterfyldte kun med det vand der fordampede.
I starten målte jeg på vandet stort set hver dag, men efter ca. 4 måneder gik jeg over til kun at måle en gang om ugen.
Jeg lukkede tanken ned efter 10 måneder og havde da ca. 50 guppyer, i alle størrelser, i tanken. Undervejs havde jeg også foræret en hel del guppyer væk.
Vandet var stadig rent og "giftfrit".

Med tanke på et rejeakvarie, så vil en fx6 spandpumpe på en 60l tank, nok ikke være det rigtige valg og vandskift kan godt trække ud, hvis man har 10-20-30 eller flere akvarier.
Derfor vil rødler kunne være et rigtigt godt alternativ/middel til at reducerer vandskift og måske over tid og ved rigtig opsætning, helt eliminere vandskift til at man kun behøver at efterfylde.

Angående farvning af vandet, så lægger jeg insektnet mellem rødleret og bundlaget, så der ikke kan rodes op i rødleret. Det virkede fint og jeg havde ingen problemer med farvning af vandet.

Jeg må vist bare igang med at teste det ordenligt igennem.


Mvh
Karsten

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Aktivt bundlag

Post by Aquahorti »

Velkommen til Karsten,

Jeg er bange for at du måske tilskriver ler lidt for stor en filtervirkning. Det er ikke leret der fjerner nitrat, det vil højest kunne adsorbere en givet mængde(1). Det der er vigtigere er bakterierne som står for nitrogen cyklusen(2), de kan sagtens leve i lerlaget men det er ofte ret begrænset hvor stor en udveksling af stoffer der er mellem vandsøjlen gennen et lag sand over toppen. Den bedste virkningsgrad ses i et filter med en god gennemstrømning, som selvf. bliver renset fra tid til anden.
Ler har en høj CEC, som kan hjælpe med at stabilisere parametrene i akvariet via buffering, men jeg tvivler på at et akvarie kan køre med konstant tilsætning af næringsstoffer over en periode på flere år uden vandskifte eller rengøring.


Mvh.


1 https://file.scirp.org/pdf/JEAS_2015120314254063.pdf

2 https://en.m.wikipedia.org/wiki/Nitrogen_cycle



KSClausen
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 18
Joined: 11 Nov 2017, 21:12
Lokation.: Grindsted

Re: Aktivt bundlag

Post by KSClausen »

Hej Aquahorti og tak. :)

Interessant læsning i link 1. (Skal lige have det nærlæst). Det bekræfter i store træk hvad jeg selv har erfaret, så jeg er ikke helt galt på den.

Mit mål er ikke at eliminere vandskift 100%. Men en stor reduktion ville ikke være af vejen. Bare en reduktion fra 30% om ugen i 10 stk. 30 liters akvarier, til eksempelvis 30% en gang om måneden, ville være en kæmpe gevinst for mig.

Her kan jeg så passende indskyde at jeg går rund med en en ødelagt ryg og den bliver desværre ikke bedre. Slidgigt. Så deraf min interesse for at minimere det "tunge" arbejde med hobbyen. ;)

Jeg er klar over at der, over tid, vil ske en mindre udvaskning af salte og mineraler, og det er jo selvfølgelig vigtigt at sikre det ikke skrider helt. Også KHen vil blive reduceret over tid og et ph crash skulle også helst undgås.

Alm. rengøring og slamsugning af bundlag, kan heller ikke fjernes. Den hænger man på uanset hvad.

Jeg har også fundet ud af at der er forskel på hvilken type rødler man bruger og måske derfor mit forsøg var så vellykket, som jeg selv føler det var. ;)

Det bør vel nok også tilføjes at brugen af rødler, kun bliver en lille del af mit kommende setup. Grunden til at jeg vil bruge det, er at det er vanskeligt at lave en god/ordentlig vandudskiftning/filtrering gennem en sump, hvis akvariet er på 45 liter og man kun kan "pumpe" 30 liter gennem i timen. (Her tænker jeg på det/de filtre der nødvendigvis må være på overløb, for at rejeunger ikke smutter med ned i sumpen, vil reducerer gennemløbet til overløbet ganske betragteligt.)

Lige en hurtig gennemgang af det setup jeg arbejder på. Det bliver 2 selvstændige reoler, med plads til 3 rækker med akvarier og en sump i bunden. Hvor mange akvarier kommer an på længden af reolen. Jeg ville gerne have haft det hele sat op på min endevæg, men det kan ikke lade sig gøre, så det bliver i en vinkel i det ene hjørne. Det gør så ikke noget, da det giver plads til 1 akvarie mere i hver række, altså 6 akvarier mere. :D Så som det ser ud nu, bliver den enkelte reol med 3x6 akvarier med en sump i bunden. Akvariernes størrelse har jeg ikke besluttet helt endnu, da jeg først i dag har fundet en ordentlig reol løsning. Men jeg formoder det bliver 45 eller 54 liters eller måske en kombination. Fælles for det hele er at det bliver "relativt" blødt vand det hele. Altså ph omkring 6.5-6.8 - GH omkring 8 og KH mellem 6 og 10.
Alle akvarier i en reol, sættes op så de kan kobles på sumpen, uafhængig af hinanden og med strømstyring til hver enkelt pumpe, så vandmængden kan styres ret nøjagtigt.

Tanken er at opdrætte lidt på de helt små L-maller og Corys, samt selvfølgelig rejer.

Hvorfor så, så meget besvær for så lidt kan man spørge. Aner det ikke men har hele resten af mit liv til at bygge det op, så hvorfor ikke og noget skal jeg jo have tiden til at gå med. ;)

Hvis der er noget der ikke giver mening, så lad mig høre. Jeg har en tendens til at springe lidt i det og kun få noget af det der fiser gennem hovedet, med. :D


Mvh
Karsten

Post Reply