Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Her kan der stilles spørgsmål fra begynderen
Luxie
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 31 Dec 2017, 13:14
Lokation.: Vestjylland

Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Luxie »

Hej med jer.

Jeg er helt grøn i denne verden - har lige fået mig et lille 5,5 liter akvarium, hvor der pt. bor 4 blå rejer og 2 tiger snegle.

Mine blå rejer er solgt til mig som værende blå tiger rejer, men jeg syntes altså at de blå tiger rejer har flere mørke striber end mine. Jeg har vedhæftet et billede af en af rejerne :-)

Et andet spørgsmål er, at jeg opdagede at der var en baby reje med i posen, har akklimatiseret dem ved at putte en skefuld af akvarievandet ned til rejerne i det vand de var i, og sådan har jeg gjort over en del timer. Men jeg har ikke set skyggen af baby rejen siden de blev sat fri. De tre andre rejer (de voksne) ser jeg hyppigt, men ikke baby rejen. Den var mere lys i det, med en blå plet, så har sagt til mig selv at den garanteret bare gemmer sig og er svær at se - men har sådan en unge en chance for at klare en flytning? Den levede fint og var fint aktiv i posen, men ja har som sagt ikke kunne finde den siden.
Attachments
DSC_0266.JPG
DSC_0266.JPG (2.73 MiB) Viewed 11712 times



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by kim m »

Ungen kan som du siger sagtens bare gemme sig.

Dine rejer ser ud tilat være blå Neocaridina davidi. Sikkert blue dream eller Topas blue.

Blå tigerreje (Caridina mariae) er det ikke.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by monjak2444 »

jeg vil os sige blue dream eller topaz :) og velkommen til rejeforum :)


mvh

Deniz

Luxie
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 31 Dec 2017, 13:14
Lokation.: Vestjylland

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Luxie »

Tusind tak for jeres svar, tænkte nok at det ikke var tiger rejer. Jeg har lagt mærke til at den ene af mine rejer, skiller sig ud fra de andre. Har forsøgt at tage et billede, hvilket er utrolig dårlig kvalitet, men håber at i måske kunne guide mig i retning af art? :D

Ungen jeg fik med havde ganske rigtig blot gemt sig, for har idag set den hygge sig med en af mosboldene. Den har fået mere farve, og er også vokset lidt :-D Så fint.

Jeg har idag også bemærket at jeg har en del hvide dyr der svømmer rundt, de er på størrelse med et punktum hvis ikke mindre. Er det rejeunger (i såfald må en af rejerne have været med æg ved indkøb), eller er det noget uønsket? Kan slet ikke få et foto af dem, fordi de er så små. :D



Luxie
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 31 Dec 2017, 13:14
Lokation.: Vestjylland

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Luxie »

Og så selvfølgelig lige det billede jeg glemte - det er rejen som jeg mener er en anden art, da den har en del mere mørke aftegninger på ryggen. Hvis det er reje unger jeg har fået (de små hvide) mistænker jeg denne for at være moderen, da den har opholdt sig en del under filteret, hvor de andre har været mere fremme. :-)
Attachments
_20180103_124602.JPG
_20180103_124602.JPG (103.65 KiB) Viewed 11667 times



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by d9ha »

Den ser da spændende ud. Kan desværre ikke artsbestemme den.
De små hvide dyr er enten muslingekrebs eller cyclops. De gør ingen skade. Bliver akvariet helt levende af muslingekrebs kan man fange de fleste på et stykke rå gulerod eller rå kartoffel. Cyclops plejer ikke at blive for mange. Ellers kan en guppyunge gøre kål på dem.
'


Mvh
Henrik

User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Aquahorti »

De små hvide dyr du taler om vil jeg formode er copepoder og hvis det er dem du har er de ganske harmløse.

Faktisk er de et tegn på vandet ikke er helt dårligt, men også at man kan sænke næringsmængden i vandet en smule.

Copepoder lever af alger (dem som jeg formoder der er tale om) og hjælper derfor med at holde akvariet renere end hvis de ikke var der. På den anden side kan man også se en stor bestand som et tegn på en stor mængde alger, som ikke ville kunne opretholdes mm. der er en overflod af næringsstoffer *.

Hvis du finder dem generende skal du blot have vandskift lidt oftere og evt. lidt større vandskifte, samt om muligt reducere fodringsmængderne.

* Jeg ved at dette vil genere fortalere for EI, men det er en helt anden problematik som jeg gerne vil belyse hvis du måtte ønske dette.



Luxie
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 31 Dec 2017, 13:14
Lokation.: Vestjylland

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Luxie »

Jeg finder den også interessant på grund af markeringerne - den sidder som sagt for det meste under pumpen, hvilket gør den ekstra svær at tage billeder af, men smider et nyt billede ind så snart jeg har mulighed for det.

Som ny er det godt nok lidt forvirrende når der dukker dyr op, man ikke har puttet i :-D Der er mange ting at lære - og jeg elsker det :-D Forstår slet ikke at jeg ikke er begyndt før. :-D Syntes dog det er lidt svært når man ikke nøjagtig ved hvad man er kommet hjem med - i starten syntes jeg 2 af rejerne var klare blå - googlede jeres gæt, og de ligner meget blue dream. Men nu hvor jeg får dem studeret idag, syntes jeg at den ene af dem også har fået lidt mørke aftegninger hen ala den anden vi endnu ikke kender arten på.

Jeg holder lige øje med dem, og så prøver jeg om mit spejlrefleks kan få nogle ordentlige billeder af dem alle, så det bliver nemmere at se :lol:

Det kunne godt være vandlopper ja, kan dog ikke se at der skulle stikke noget ud fra prikken, men de er jo også så små at det måske snyder mig.

Har også fundet sådan en snegl her (den der sidder under bladet, det ovenpå bladet er en foderpille). Ved i om den er skadelig?
Attachments
DSC_0278.JPG
DSC_0278.JPG (2.25 MiB) Viewed 11659 times



kim m
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 303
Joined: 03 Oct 2011, 07:44
Lokation.: Holstebronx

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by kim m »

Det ligner en carbon rili. De dukker ofte op i afkom fra blue dream.


Besøg min blog: easyshrimp.blogspot.dk

Luxie
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 6
Joined: 31 Dec 2017, 13:14
Lokation.: Vestjylland

Re: Hvilken art er mine blå rejer - og er der chance for at ungen overlever?

Post by Luxie »

Så er det lykkedes mig at tage nogle nye billeder af de 4 rejer. Jeg trænger til at få renset glasset, skal have fundet noget andet jeg kan bruge frem for den magnet klods jeg har købt, den klarer bare ikke jobbet ret godt :-) Men billederne er her, stadig dårlig kvalitet, men måske nemmere at se her end på de forrige billeder. Beskrivelse af de 4 rejer ligger under billederne. :P

Kan nogle komme med mere sikre bud på hvilke arter jeg har? Og hvordan ser jeg hvilke køn mine rejer har? :D
Attachments
Reje 1, den største af dem alle. Den er lys i farven, med mørke markeringer rundt omkring, og så har den en masse små blå pletter i det lyse.
Reje 1, den største af dem alle. Den er lys i farven, med mørke markeringer rundt omkring, og så har den en masse små blå pletter i det lyse.
_DSC0018.JPG (603.84 KiB) Viewed 11569 times
Reje 4 (ungen) til venstre, og reje 3 til højre.
Reje 4 (ungen) til venstre, og reje 3 til højre.
_DSC0016.JPG (499.82 KiB) Viewed 11569 times
Reje 4 til venstre (ungen) og reje 3 til højre. Syntes at ligne reje 3 i farverne, lidt lysere.
Reje 4 til venstre (ungen) og reje 3 til højre. Syntes at ligne reje 3 i farverne, lidt lysere.
_DSC0014.JPG (443.56 KiB) Viewed 11569 times
Reje 3, lys med en del mørke markeringer.
Reje 3, lys med en del mørke markeringer.
_DSC0011.JPG (402.18 KiB) Viewed 11569 times
Reje 2, lyseste blå reje.
Reje 2, lyseste blå reje.
_DSC0008.JPG (480.16 KiB) Viewed 11569 times
Reje 1 igen.
Reje 1 igen.
_DSC0003.JPG (379 KiB) Viewed 11569 times



Post Reply