Hjælp til nybegynder i opdræt

Tips, erfaring, projekter
Post Reply
Skree
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 15 Aug 2016, 18:27
Lokation.: Herning

Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by Skree »

Hej alle I dygtige rejefolk :)

Jeg har et lille Fluval Edge 23 liter akvarie. Der er ikke lavet noget specielt ved filter, indsat varmepumpe eller andet.
Jeg har en blanding af forskellige nybegynder rejer, og der har været rigtig mange der har gået med æg, men jeg har endnu ikke set nogle små nye rejeunger i baljen. (har haft akvariet i 1 års tid)

Udover rejerne, er der 5 små neon, 3 krebs, en Khuli ål og 5 Anentome Helena snegle.

Er der en venlig sjæl, som vil hjælpe med nogle gode råd til, hvordan jeg får gang i ynglen og får små nye rejer i mit akvarie?

På forhånd mange tak for hjælpen og godt nytår til alle :)



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by Aquahorti »

Ligeledes et godt nytår til dig,

Både krebs og neon fisk kan være hårde ved ynglen, specielt hvis ynglen ikke har nok gode steder hvor de kan gemme sig. Khuli ål kan måske tænkes at spise yngel, men jeg hr ikke fundet noget om denne problemstilling.

Mht fiskene vil jeg gøre opmærksom på at anbefalingerne jeg har stødt på vedrørende stimestørrelser på Tetra familien ligger på 7 individer og opad afhængig af hvilken type det er. Khuli ål er så vidt jeg ved også en fisk som har det bedst i flok, og de anbefalinger jeg har set, siger akvarier på 70+ ltr og ikke under 5 ål per akvarie.
Det skal ikke opfattes som en opfordring til at forøge mængden af fisk i akvariet, mere som et skub mod at lave akvariet om til et rent reje akvarie ;)

Mvh



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by d9ha »

Helt enig. 23 liter er uegnet til fisk.
Kuhli ål tager hjertens gerne rejeyngel.


Mvh
Henrik

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by MortenDAD »

Umiddelbart kan du godt have fisk i et 23 ltr; men jeg ville ikke anbefale de arter du har valgt.
Hvis du vil se rejeyngel skal du have fjernet neon, krebs og kuhli-ål - de vil alle med største glæde og fornøjelse nappe en rejeunge.



Skree
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 15 Aug 2016, 18:27
Lokation.: Herning

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by Skree »

Tak for jeres input :)

Jeg må hellere få lavet baljen om til 100% reje hjem kan jeg godt høre :)



Skree
Rejeyngel
Rejeyngel
Posts: 8
Joined: 15 Aug 2016, 18:27
Lokation.: Herning

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by Skree »

MortenDAD wrote:Umiddelbart kan du godt have fisk i et 23 ltr; men jeg ville ikke anbefale de arter du har valgt.
Hvis du vil se rejeyngel skal du have fjernet neon, krebs og kuhli-ål - de vil alle med største glæde og fornøjelse nappe en rejeunge.
Hej Morten :)
Hvilke fisk kan du evt. anbefale?



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by monjak2444 »

hvad med nogle Corydoras pygmaeus er bare ikke sikker på de holder nallerne væk fra ungerne.

men dem her de er dyre men for fede og mange rejeopdrættere har dem med sine rejer og jeg skal helkt sikkert have nogle en dag os.
https://www.youtube.com/watch?v=ObMjbvXcPc8&ab_channel=DanielGalbiati


mvh

Deniz

MortenDAD
Rejetosset
Rejetosset
Posts: 135
Joined: 09 May 2016, 15:22
Lokation.: Slagelse, Sjælland

Re: Hjælp til nybegynder i opdræt

Post by MortenDAD »

Hvis du udelukkende vil have så stor produktion af rejer som muligt skal du have veganer fisk sammen med dem.
Selv de mindste rasbora arter holder sig ikke tilbage for at snuppe en reje unge hvis muligheden viser sig.
Jeg kan ikke komme på en vegetar fisk der vil kunne trives i et 23 ltr.
Hvis det ikke gør noget at der smutter lidt yngel i svinget kan de forskellige microrasbora arter være en mulighed, nogle af de mindre killier, dværg tandkarpe, dværg anker malle, en af de 3 små pansermaller og nogle få andre nano-fisk.

23 ltr er i det allermindste, det er ikke mange forskellige fisk der er egnede til den størrelse akvarium, det bliver også en udfordring at finde en god biologisk balance i så lille en beholder hvis der både skal være fisk og rejer i den.

Min klare anbefaling er at begrænse sig og have en enkelt art i baljen.



Post Reply