Dennerli syge

Symptom, behandling
Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Dennerli syge

Post by Lotte13 »

Hej :)
Jeg har haft mine Dennerli i over et år og de har haft det godt og ynglet helt vildt. Nu tror jeg de er blevet syge. De dør stille og roligt 2-3 om ugen. Det er sket over de sidste par måneder. Jeg ser en gang imellem en hun med æg, men ungerne må dø for jeg ser ingen mere. Vandværdier er fine. Jeg har flere gange set dem have noget siddende på hoved inden de dør, men andre gange har jeg bare fundet dem døde. I dag fik jeg taget en del billeder af en der havde det med hoved. Kan det være svamp?? Nogen der kender det og har et godt råd?? Jeg havde lidt mandeblade liggende og har smidt 2 i akvariet lige nu, men ved ikke om det er godt. Der stå på pakken at de sænker pH, men det må vel være begrænset i et 50 liters akvarium. Den syge reje er aflivet. Jeg har mere end 50 rejer tilbage og håber derfor jeg kan løse problemet.
Hilsen Lotte
Attachments
272EED28-CA4F-4CBE-B14B-60A2274198A7.jpeg
272EED28-CA4F-4CBE-B14B-60A2274198A7.jpeg (1.37 MiB) Viewed 11714 times
CF43D533-BA1B-4C83-B577-04C3778CDA57.jpeg
CF43D533-BA1B-4C83-B577-04C3778CDA57.jpeg (1.75 MiB) Viewed 11714 times
AB6E957A-29D0-4572-BEA5-233B8B7F5A92.jpeg
AB6E957A-29D0-4572-BEA5-233B8B7F5A92.jpeg (989.32 KiB) Viewed 11714 times



User avatar
Aquahorti
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 515
Joined: 10 Aug 2016, 20:55
Lokation.: Mellem tvende have

Re: Dennerli syge

Post by Aquahorti »

Jeg har svært ved at se det hvide på rejens hoved, men jeg kom dog til at tænke på denne artikel: https://www.shrimpcorner.co.uk/blog/pos ... treatments.

Jeg håber den kan hjælpe dig videre.



Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Dennerli syge

Post by Lotte13 »

Hej aqua
Tak for dit svar. Jeg har været inde og kigge på siden, men det er svært når jeg ikke ved hvad det er de fejler. Kan heller ikke blive klog på det hvide på deres hoveder om det er svamp, problem med skalskift eller andet. Prøver at køre kniv skarpe vandværdier og må se om mandelbladene kan hjælpe. Har også købt beta-G. Måske det stabilisere sig stille og roligt over tid. Jeg kommer med en Update når jeg ved mere. Hvis nogen har gode råd, så høre jeg dem gerne :)
Hilsen
Lotte



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Dennerli syge

Post by monjak2444 »

hey lotte det var godt nok ærgerligt med dine rejer,er ren nysgerrighed hvad er dine vandværdier kører du med salt eller hanevand og hvad er temperaturen i akvariet.

eventuelt vis du kan ryk en lille gruppe af dem til et nyt akvarie for at ser om det gør en forskel.


mvh

Deniz

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Dennerli syge

Post by Lotte13 »

Hej Deniz
Har kørt dem i halvt hanevand og halvt ionbyttet, men har kørt dem tilbage på sulawesi salt 7,5. Jeg har lige målt lidt på vandværdier igen og kan se at jeg har lidt for meget nitrit 0,05. Det har jeg misset sidst jeg målte. Tror det er fordi jeg har haft en del sulawesisnegle i akvariet og de sviner altså ret meget. Jeg har fjernet dem for 3-4 uger siden. Jeg har her til aften lavet stort vandskifte og laver igen lørdag, så må jeg se om det kan rette lidt op på det. Tror det må være årsagen til den seneste tids dødsfald. De går ved 29-30 grader.
Hilsen
Lotte



d9ha
Rejefreak
Rejefreak
Posts: 372
Joined: 03 Nov 2011, 14:14
Lokation.: Esbjerg

Re: Dennerli syge

Post by d9ha »

Til forskel fra fisk tåler rejer udmærket nitrit, hvorimod de er meget følsomme for nitrat og især overfor udsving.


Mvh
Henrik

monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Dennerli syge

Post by monjak2444 »

Lotte13 wrote:Hej Deniz
Har kørt dem i halvt hanevand og halvt ionbyttet, men har kørt dem tilbage på sulawesi salt 7,5. Jeg har lige målt lidt på vandværdier igen og kan se at jeg har lidt for meget nitrit 0,05. Det har jeg misset sidst jeg målte. Tror det er fordi jeg har haft en del sulawesisnegle i akvariet og de sviner altså ret meget. Jeg har fjernet dem for 3-4 uger siden. Jeg har her til aften lavet stort vandskifte og laver igen lørdag, så må jeg se om det kan rette lidt op på det. Tror det må være årsagen til den seneste tids dødsfald. De går ved 29-30 grader.
Hilsen
Lotte
undskyld det sene svar ser ud til de har de rette værdier kan være fordi du har rykket dem tilbage de ikke har været glade for.
så håber dine rejer har fået det bedre.


mvh

Deniz

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Dennerli syge

Post by Lotte13 »

Hej Deniz
Jeg begyndte først at rykke dem stille og roligt tilbage på sulawesisalt da de begyndte at dø, så tror ikke det er derfor. Jeg har i dag fanget de sidste 30 rejer og tømt hele akvariet og renset filter mm. Jeg har gemt alle mine sten fyldt med grønne alger samt al filtermaterialet i en spand med akvarievandet mens jeg rengjore det. Så har fyldt op med nyt opsaltet ( sulawesi 7,5) nulvand tempereret til 29 grader. Ladet det køre et par timer og langsom implementeret rejerne igen. Må se om hvad de siger til det. Jeg skal nok komme med en status :)
Hilsen Lotte



monjak2444
Site Admin
Site Admin
Posts: 4499
Joined: 08 Apr 2012, 02:22
Lokation.: hvidovre

Re: Dennerli syge

Post by monjak2444 »

ahh nu jeg med de døde i hanevandet ok jeg håber da de klarer den lotte og hold hoved højt det sker nogle gange ens rejer dør og man finder aldrig ud af hvorfor noglegange men jeg er sikker på du har styr på det.


mvh

Deniz

Lotte13
Rejebegynder
Rejebegynder
Posts: 79
Joined: 05 Nov 2016, 23:46
Lokation.: Nordsjælland

Re: Dennerli syge

Post by Lotte13 »

Ja det har du ret i Deniz. Jeg finder nok heller ikke ud af hvorfor mine døde. Status er lige nu at 6 rejer døde efter den store omvæltning så ca 25 tilbage. Måske det er ved at stabilisere sig lidt, for det sidste døgn har været uden dødsfald, men jeg må se.



Post Reply